Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sammanfattningar av vetenskapsnyheter, aktuella reportage, fördjupningar och analyser av viktiga händelser...

Felaktiga uppfattningar om kön präglar forskningsområden

Publicerat fredag 16 januari 2015 kl 15.00
Manlig briljans mot hårt kvinnligt arbete
(5:09 min)
Reporter Lars Broström och genusforskarna på Uppsala universitet Anita Hussénius, Annica Gullberg och Jenny Westerstrand. Foto: Sveriges Radio.
Reporter Lars Broström och genusforskarna på Uppsala universitet Anita Hussénius, Annica Gullberg och Jenny Westerstrand. Foto: Sveriges Radio

Det finns fler män än kvinnor inom forskningsområden där det finns en förväntan att man ska ha en medfödd begåvning. Fler kvinnor finns det däremot inom de områden där man tror att det krävs hårt arbete. Det visar en studie som publiceras i veckans nummer av Science.

De amerikanska forskarna som gjort studien poängterar också att det inte handlar om att kvinnor och män egentligen har olika egenskaper eller är olika begåvade, utan att det handlar om just förutfattade meningar både bland kvinnor och män inom forskarvärlden och utanför.

Sarah-Jane Leslie på Princetonuniversitetet tar som exempel karaktärer inom populärkulturen som befäster de här felaktiga fördomarna.

– Tänk på hur svårt det är att komma på bara ett enda kvinnoporträtt inom populärkulturen som liksom Sherlock Holmes är ett oskolat geni. Kvinnor som är intellektuellt framgångsrika inom fiktionen är, som Hermione Granger, hårt arbetande och flitiga, säger Sarah-Jane Leslie på Princetonuniversitetet.

Män i populärkulturen, som till exempel Sherlock Holmes är är oskolade genier och kvinnorna jobbar stenhårt, som till exempel Harry Potters tjejkompis och så klart plugghästen Hermione Granger.

Kemisten och genusforskaren Anita Hussénius säger att det är helt naturligt att vi ser samma tendenser inom populärkulturen som i vår vardag.

För att komma fram till det här att det är förutfattade meningar och fördomar som är förklaringen till att kvinnor är underrepresenterade inom vissa forskningsområden så gjorde forskarna en enkätstudie på 1800 amerikanska forskare inom 30 olika akademiska områden.

Och Jenny Westerstrand som är jurist och genusforskare säger att studien pekar på att vi måste låta både tjejer och killar förstå att det är möjligt att bli framgångsrik inom alla områden.

För att kunna komma åt de här fördomarna föreslår Princetonforskaren Sarah-Jane Leslie att forskare måste informera om hur det verkligen är, att det krävs hårt arbete för att bli en framgångsrik forskare, oavsett område.

Annica Gullberg som är genetiker och genusforskare på Uppsala universitet, vill dra det här ett steg längre och ge lärarna både inom förskolan och skolan redskap för att vi redan som barn ska se att alla fält är öppna oavsett vem du är.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".