Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Aktualitetsmagasin med livsåskådningsperspektiv - hur religioner påverkar livet och politiken.

Khandamal, Orissa fredag 3 april

Publicerat fredag 3 april 2009 kl 08.46
1 av 2
Kui-kvinnor framför sin nerbrända kyrka i Khandamal.
2 av 2
Kui-kvinnor i Khandamal

Kanske fanns det en gång ett lyckligt urtillstånd för Kui folket. Innan britterna och de kristna missionärerna, innan den indiska administrationens klåfingrighet och innan den senaste vågen av våldsam hindunationalism.

Deras eget namn Kui, betyder folk som lever i bergen och de bor i en region av delstaten Orissa som idag kallas för Khandamal. Men då fanns varken Orissa eller Khandmal som begrepp för människorna i bergen. Kanske levde de i fred då, innan de hade någon kontakt med omvärlden och skötte sig själva. Men också fick överleva själva, utan skolor, sjukhus och vägar, hundratals kilometer från kusten.

Efter upprepade hatkampanjer från hindufanatikerna som kulminerade i augusti 2008 då minst 60 personer mördades, nunnor våldtogs och kyrkor och hus brändes ner, har tiotusentals kristna ”tribals” som stambefolkningen kallas i Indien, känt sig tvungna att lämna Khandamal. Jag möter återvändarna som tillbringat det senaste halvåret i stora uppsamlingsläger. Runt hälften av flyktingarna har vågat sig tillbaka till sina gamla byar.

De bor i tält tätt tillsammans runt sin förstörda kyrka eller sina nerbrunna hus. Det är bäst att hålla ihop, säger dom. Deras hinduiska grannar som aktivt eller passivt stödde mobben som härjade bland de kristna har hittills inte visat nån vilja till försoning. Den ömsesidiga misstänksamheten är stor och många upplever ett indirekt eller direkt hot från de mest fanatiska hinduerna. Kravet ligger i luften: lämna er kristna tro och ”kom hem” till hinduismen så kan ni leva i fred med era grannar. Annars kan ”problemen” komma tillbaka.

Här i Khandmal blir en av Indiens mest brännande fråga tydlig: vem är hindu och måste man vara hindu för att vara en riktig indier? För den kristna stambefolkningen i Khandamal blir frågan om att återvända till hinduismen absurd. De är andra eller tredje generationen kristna och deras förfäder var aldrig hinduer utan animister, naturfolkstroende. De kände inte till Vishnu, Shiva eller nån annan av de hinduiska gudarna. De tillbad träden, solen och sina egna stamgudar. Utan tempel och utan brahminer, de hinduiska prästerna. För hindunationalisterna är animismen en slag pre-hinduisk trosform. Så stambefolkningen var hinduer, fast de kände inte till det. Och de var definitivt inte kristna, för den tron kom till Indien med de brittiska kolonisatörerna, vilket nånstans gör kristna indier till förrädare. Precis som muslimerna som kopplas ihop med den muslimska dominansen och invasionerna i norra Indien.

Tänk om de brittiska missionärerna aldrig kommit upp där i bergen… Tanken på ett lyckligt urtillstånd är främmande för pastor Nalin Kantnayak i Khandamal. Han berättar att det förmodligen förekom människooffer i den tidigare animist kulten, så det var ingen dans på rosor. Men han tror att försoning bara är möjlig om hinduer, animister och kristna enas om att det tillhör samma folk från början.

- Vi tillhör samma folk och vi talar samma språk. Vi har dansat och sjungit samma sånger. Vi är alla Kui.

Åsa F Vestergren, producent och reporter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".