Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyfiket och energiskt ger vi dig rätt start på dagen med de senaste nyheterna.

Företag tjänar på berättande

Publicerat onsdag 2 maj 2012 kl 15.04
"Utgå från dig själv och ljug inte"
(4:23 min)
1 av 2
"Vi väljer bara ut de bästa bönorna" Kaffe är en produkt som ofta använder storytelling i reklamen. Foto: SVT Bild
2 av 2
Marianne Folkedotter och Jeenny Eklund. Foto: Erica Dahlgren

Har du märkt att det ibland står en berättelse på förpackningen till din öl, frukostflingorna eller de nya jeansen? "Vi startade vår verksamhet i en liten källare 1975" eller "vi som jobbar här drivs av att göra fantastiska flingor/tvålar/kalsonger".

Att ha en berättelse om sitt företag eller organisation kan vara en bra marknadsförings-strategi och det här kallas för storytelling. Frågan är om historien alltid måste vara sann? "Vi startade företaget för vi ville tjäna så mycket pengar som möjligt", det kanske inte tilltalar dig så mycket?

Marianne Folkedotter och Jenny Eklund som föreläser om storytelling kom till studion.

/Emelie

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".