Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
EBU

EBU-besök och hackathon hos Sveriges Radio

Publicerat måndag 4 april 2016 kl 07.00
Cilla Benkö talar på EBU hackathon
1 av 5
Sveriges Radios VD Cilla Benkö talar på EBU hackathon Foto: Yasmine El Rafie
Gruppen som byggde Ljudsatt Bildspel presenterar, dom vann kategorierna "mest innovativ" och "mest relevant" Foto: Yasmine El Rafie
2 av 5
Gruppen som byggde Ljudsatt Bildspel presenterar, dom vann kategorierna "mest innovativ" och "mest relevant" Foto: Yasmine El Rafie
Gruppen som byggde PubPal presenterar vad dom gjort, dom vann kategorin "mest effektiva grupp" (dvs. den grupp som hann komma längst) Foto: Yasmine El Rafie
3 av 5
Gruppen som byggde PubPal presenterar vad dom gjort, dom vann kategorin "mest effektiva grupp" (dvs. den grupp som hann komma längst) Foto: Yasmine El Rafie
Innovationsteamet teamade upp med Digitala insatsstyrkan under EBU hackathon, från vänster: Antonia Lindholm Bergman, Niklas Emilsson, Leif Eriksson Foto: Yasmine El Rafie
4 av 5
Innovationsteamet teamade upp med Digitala insatsstyrkan under EBU hackathon, från vänster: Antonia Lindholm Bergman, Niklas Emilsson, Leif Eriksson Foto: Yasmine El Rafie
Lokalen i Färgfabriken där hackathonet ägde rum Foto: Yasmine El Rafie
5 av 5
Lokalen i Färgfabriken där hackathonet ägde rum Foto: Yasmine El Rafie

Innovationsteamet på Sveriges Radio bjöd nyligen in digital storytelling-team till Sverige via European Broadcast Union (EBU). Det var ett ypperligt tillfälle för även oss att få vara med och berätta vilka vi är. Efter besöket anordnades också ett hackathon i två dagar där målet var att ta fram någonting nytt och spännande för fotbolls-EM i sommar.

Den första av EBU:s tre dagar mellan 21:a och 23:e mars ägde rum i radiohuset i Stockholm. Innovationsteamet började med att välkomna alla och presenterade vilka dom är och vad dom gör. Här passade vi också på att göra detsamma och berättade om hur vi startat, vad vi har gjort hittills och vart vi vill gå här näst. Något som var väldigt roligt var att vi fick så många frågor efter vår presentation från publiken som visade sig bestå av många som liksom vi jobbar med just digital storytelling och news apps.

I slutet av dagen presenterades riktlinjerna för hackathonet där målet var att göra något för sommarens fotbolls-EM. Det skulle vara ”mobile first” för en målgrupp som består av både fotbolls-fans och ej, gärna inom åldersspannet 20 till 35 år, föra folk inom Europa närmare varandra, och inte förutsätta sändningsrättigheter av EM. Avslutningsvis fick vi tillfälle att träffa och mingla mer med våra europeiska kollegor på Fotografiska museet där vi bjöds på rundvandring och middag.

Dag två träffades vi på Färgfabriken för själva hackathon. I förväg hade cirka 15 idéer kommit in från deltagare varav ett antal av dessa väckte större intresse än andra och valdes att gå vidare med. Alla deltagare delades in i fem grupper om cirka tio personer där vi försökte få en så heterogen kompetensspridning som möjligt.

Vi i Digitala insatsstyrkan slöt upp med det team som började från scratch med att fritt workshoppa fram idéer. Merparten av första dagen ägnade vi åt att brainstorma och diskutera fram idéer vi tyckte var genomförbara till och med fotbolls-EM.

I och med att det är 24 länder med i årets fotbolls-EM och det finns många matcher man på ett eller annat sätt kan råka bli lyssnare eller tittare till utan att faktiskt veta något om lagen som spelar, så tänkte vi att detta måste vi hjälpa publiken med!

Vid slutet av dagen landade vi därför i att ta fram en prototyp till en webb-applikation där nästkommande match presenteras och man som användare antingen kan välja det lag man är intresserad av, om man däremot är osäker på vilket lag man ska hålla på som vi tror att många kan vara så ska det också finnas snabbt quiz där man som användare swipar svar på frågor till höger eller vänster och därefter får ett rekommenderat lag att hålla på.

Dag tre som var den avslutande dagen på hackathonet träffades vi alla åter i Färgfabriken där vi i vårt team började ta fram skisser för den prototyp vi ville bygga. Vi kom på massor av roliga saker att presentera om varje land efter att man som användare antingen valt land att hålla på själv, eller genom quizet fått ett rekommenderat land att hålla på.

Webb-appen ska i sig ha swipefunktioner både horisontellt och vertikalt där man genom olika sektioner kan utforska mer om varje land vad det gäller kultur som musik, mat, hejarramsor, viktiga och roliga fakta blandat om landet och dess fotboll, samt en parlör där man får olika sportfraser översatta. En delningsfunktion ville vi också få med där man kan stila till ett foto på sig själv i ett lands flagga och ansiktsmålning och på så vis sprida vidare till sina kompisar om vilket land man hejar på i den pågående matchen.

Hackathonet avslutades med att Cilla Benkö, VD på Sveriges Radio anslöt och alla grupper fick tre minuter på sig att pitcha sin idé inför henne och juryn samt alla deltagare.

Det fanns tre kategorier att vinna priser i, dessa var ”mest innovativ”, ”mest effektiva grupp” (de som hade kommit längst) och ”mest relevant”.

Ett ljudsatt bildspel vann både kategorierna ”mest innovativ” och ”mest relevant”. Detta är något vi också gillade och varit inne på tidigare och gjort, vi ser också mycket utvecklingspotential inom detta område.

Kategorin ”mest effektiva grupp” togs hem av den grupp som byggt en webapp med automatisk hämtning av massor av fakta och statistik för länder som förtillfället spelar match.

Plus
Väldigt kul och lärorikt att träffa så många kollegor inom samma bransch och utbyta idéer, erfarenheter och tankar med. Dessutom bra att ha mycket tid vigd åt just detta ändamål så man både hinner umgås och arbeta tillsammans kring idéer på ett hackathon.

Kul också att en idé vi redan jobbat med  tidigare vann så stort gehör - det visar att vi tänkt rätt där och ska fortsätta utforska detta område.

Minus
Tre minuter var alldeles för kort tid att låta grupper på cirka tio personer presentera vad de kommit fram till efter två hela dagars arbete, hade varit både kul att lärorikt att hinna se och höra mer vad varje grupp tänkt och resonerat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".