Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Därför startar vi personaliseringsteamet

Uppdaterat fredag 18 november 2016 kl 10.54
Publicerat måndag 21 november 2016 kl 10.23
En mobiltelefons skärm har delats upp i ett halvlagt pussel.
Foto: Anders Clark

För att göra vårt innehåll lättare att hitta har Sveriges Radio startat en utforskning av hur appen Play kan anpassas bättre till den enskilda användarens intressen och behov.

Sedan flera år arbetar Sveriges Radio med användarcentrerad design inom sin digitala utveckling. Det innebär att webb och appar utvecklas med användbarhet i åtanke. Nya funktioner och tjänster testas tillsammans med användare innan de lanseras. Men även om designen blivit alltmer användaranpassad har själva innehållet fortsatt sorterats på samma sätt för alla användare.

Gamla strukturer

Radioprogrammen är hierarkiskt indelade i olika kanaler och de underliggande avsnitten är utspridda på respektive programs sida. Denna innehållsstruktur har de digitala tjänsterna ärvt från FM-radion och den fungerar bra om användaren har viss förkunskap om Sveriges Radio och vet exakt vad den är ute efter.

För den som inte känner till vårt innehåll eller bara vill upptäcka något nytt att lyssna på kan den i sämsta fall upplevas som ett hinder. Exempelvis kan det bli många klick för en användare som vill ha koll på nya avsnitt från flera olika kanaler och program.

Spräcka filterbubblan

Risken är att den egna vanans makt skapar en filterbubbla som gör att användaren missar bra public service-innehåll. Många orkar helt enkelt inte klicka sig omkring och leta aktivt efter något att lyssna på. Vi märker också att publikens krav på att få ett personligt anpassat innehåll ökar i takt med att det digitala användarbeteendet förändras, och det gäller såväl nya som gamla lyssnare.

Vår utmaning är att göra både det breda och det smala innehållet mer tillgängligt för en digitala publik van vid personalisering, utan att för den skull skapa nya filterbubblor eller riva ned etablerade innehållsstrukturer som trogna lyssnare är vana vid.

Personaliserat innehåll

För att kunna utforska vad en bra personalisering av radioavsnitt skulle kunna innebära har Sveriges Radio skapat ett tillfälligt tvärdiciplinärt team som ska jobba med dessa frågor under kommande året. Teamet är placerat på avdelningen Digitala medier i Radiohuset i Stockholm och består av journalister, utvecklare, analytiker och designers som tillsammans ska jobba för att göra radioupplevelsen i Play personligare.

Ett av målen är att kunna erbjuda rekommenderade avsnitt med hjälp av en mix av mänskligt redaktörskap och algoritmer. Under projektets gång kommer vi att testa många olika nya funktioner, och kolla av med publiken vad som fungerar bäst. Den som vill kommer att kunna anmäla sig till en betatestpanel och bli först med att testa det nya. Håll utkik här på Utvecklingsbloggen!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".