Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Dagsaktuell talkshow om den popkulturella världen, med Linnéa Wikblad och Sara Kinberg.

Så gör man spel som har förstahandsperspektiv

Publicerat fredag 8 april 2016 kl 12.41
"Just speglar inom spel har ju länge varit en ångestbulle, speciellt för kodare"
(5:50 min)
First person-perspektiv öppnar dörr
Foto: Camilla Fågelborg

Den nya filmen Hardcoe Henry  har haft premiär! Det speciella med den är att den är filmad helt ur ett förstahandsperspektiv. Det betyder att kameran hela tiden visar ögonperspektivet för en, eller flera personer. 

First person - perspektivet är mycket vanligare i spel än vad det är i film. Så vad är egentligen nyckeln till att skapa ett grymt förstahandsperspektiv i ett TV-spel? Mats Andersson är gamedesigner och har jobbat med just detta!



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".