Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s veckomagasin som ger er den kompletta tidningslösa söndagsmorgonen.

Krönikör Johan Norberg om Star Wars oväntade succé

Publicerat fredag 11 december 2015 kl 12.03
Krönikör Johan Norberg om Star Wars
(5:03 min)
Star wars battlefront
Victor Leijonhufvud bjuder på sina första intryck från Star Wars Battlefront-betan

Här kan du läsa Johan Norbergs krönika

Nästa vecka får vi äntligen veta hur det gick sen. Det är dags för den nya Star Wars-filmen. Och hur den än är kommer ackompanjerande tröjor, spel, legorymdskepp och lasersvärdsätpinnar göra den till en kioskvältare av galaktiska proportioner. För ända sedan första filmen 1977 har vi vant oss vid att den merkantila kraften är stark hos Star Wars. Filmfranchaiset har ofta fått tjäna som symbol för den allra mest minutiöst planerade och utrullade kommersiella bombmattan.

Men i själva verket var projektet aldrig så välplanerat och ingen förutspådde framgången. När upphovsmannen George Lucas en gång ombads att sammanfatta Star Wars i ett enda ord svarade han ”oförutsägbart”. I själva verket formades sagan lika mycket av tillfälligheter, improvisation och katastrofer som av Lucas vision.

Han har själv sagt att det inte var en särskilt välgjord film, eftersom han fick arbeta under så svåra omständigheter. Första dagen i Tunisien kom det första vinterregnet på decennier, vilket förstörde inspelningsplatsen. När de filmade i England tvingade facket studion att stänga prick 17.30 varje dag, trots att de influgna skådespelarna stod och trampade och trots en utomjordisk tidspress. Och hur de än slet kunde de inte få roboten R2D2 att rulla längre än en meter.

Filmbolag som Universal skattade sig lyckliga över att ha tackat nej till det bisarra manuset. Fox, som med stor tvekan sagt ja började grymta om att projektet borde läggas ned. Nästan alla statister trodde att filmen skulle bli en kalkon och hånade öppet huvudrollsinnehavarna under inspelningen. När Lucas visade en första rå version av filmen för några vänner svarade de nästan med en mun: ”Stackars George, hur tänkte du egentligen?”.

Filmen fick hela tiden skrivas om och klippas om och när den väl var färdig filmsommaren 1977 spåddes den övermäktig konkurrens från filmer som Nu blåser vi snuten. I dag minns många de långa, ringlande köerna utanför de amerikanska biograferna som visade Star Wars, men de var resultatet av att filmen bara gick upp på 32 biografer på premiärkvällen. Fler ville inte visa den. Men alla som såg den älskade den, och resten är historia.   

Det gjorde Lucas till en rik man, eftersom han förhandlat till sig försäljningen av prylar. Det ingår i mytologin om hans affärssnille, men inte heller han såg potentialen från början. När han tänkte på merchandise såg han framför sig några t-shirts och en kakburk formad som R2-D2. Företaget Kenner, som köpt licensen, blev också överrumplat av succén och hann inte få fram leksaker till julhandeln 1977.

Eftersom de desperat ville ha något innan hypen dog sålde de absurt nog en tom kartong som kunde lösas in mot fyra Star Wars-figurer i plast när de så småningom tillverkades. Det blev mot alla odds en storsäljare och på ett år sålde Kenner mer än 40 miljoner figurer.

Långt ifrån att vara historien om den perfekta kommersiella kuppen bekräftar Star Wars William Goldmans klassiska konstaterande att i Hollywood vet ingen någonting om vad som kommer att slå.

Och det gäller väl det mesta i samhället. Ingen vet. De stora idéerna uppstår sällan vid ritbordet, utan först i hetluften, när man genom priser, försäljning och rent kaos känner av hur kunder, konkurrenter och teknik förändras och snabbt försöker ställa om sig efter det.

En ledande mjukvarutvecklare har förklarat att modernt företagande inte har så mycket att göra med stolta ledningsdokument, utan mer påminner om forsränning: ”Herregud, väldig klippa föröver. Alla åt vänster, nu! Stopp! Tillbaka nu! Mer! Mer!”

Nästan all samhällsdebatt handlar emellertid fortfarande om en väntan på att någon ovanifrån ska peka ut hur vi ska lösa alla problem, hur framtidens jobb ska skapas, vilken grön teknik som ska premieras. Men på samma sätt som filmmakare inte kan förutsäga alla de variabler som avgör vad som ska bli en succé och vad som ska bli en flopp, kan inte heller någon politibyrå, politiker eller industrikansler göra det.

Ett samhälles välgång beror inte på planering ovanifrån, utan på många oberoende aktörer som tillåts experimentera med olika, konkurrerande lösningar, och har stort utrymme att manövrera utifrån ständigt föränderliga förutsättningar.

Som jedimästaren Yoda uttrycker det: ”Svårt att se. Alltid i rörelse framtiden är.”

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".