Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s veckomagasin som ger er den kompletta tidningslösa söndagsmorgonen.

Krönikör Johan Norberg: Ekonomin fäller härskarna i Game of Thrones

Publicerat tisdag 26 april 2016 kl 15.30
Krönikör Johan Norberg: Ekonomin fäller härskarna i Game of Thrones
(5:14 min)
Foto: SR
Johan Norberg om ekonomisk utveckling

Nu bänkar jag mig äntligen för den sjätte säsongen av HBO-serien Game  HBO-serien Game of Thrones, baserad på George R R Martins fantasyböcker. Det finns många skäl till att det är en av de mest framgångsrika tv-serierna någonsin.

Miljöerna och fotot, de mångbottnade och ständigt överraskande intrigerna, de komplexa karaktärerna som vi blir så förtjusta i – och som sedan rycks ifrån oss på ett så brutalt sätt att man tänker att Martin har missuppfattat uttrycket Kill your darlings.

Det var när seriens store hjälte såg ut att gå ett grymt öde till mötes redan i första säsongen, och sen faktiskt också gjorde det, i stället för att räddas av kavalleriet, som jag föll pladask för serien. Här finns en respektlöshet mot berättarkonventioner, och en brutal oförutsägbarhet som man annars bara möter i, tja, verkligheten.

För trots drakar och svart magi är det seriens skoningslösa realism som fascinerar. Kampen mellan de sju kungadömena i Westeros är trots allt delvis modellerad på Rosornas krig i Medeltidens England – och inte så lite på vår egen värld. Här står inte goda mot onda som i traditionell fantasy, här står kampen inom varje person och de goda kan också råka göra ont.

George Martin är liksom alla fantasyförfattare inspirerad av Tolkiens Sagan om Ringen, men Martin har också klagat på att Tolkien hade en förenklad, medeltida syn på politik som går ut på att om kungen är god kommer landet att blomstra. De flesta har den synen än i dag, som tror att om bara rätt lag har regeringsmakten kommer de lösa våra problem. Det är helt fel, menar Martin, och pekar på att historien lär oss att vägen till helvetet är stenlagd med just goda föresatser. Det är svårt att styra och om vi försöker kontrollera för mycket ovanifrån, skapar vi nya problem och boten riskerar att bli värre än soten.

Ta bara den 200 meter höga och nästan 500 kilometer långa, militariserade muren av is mot de vilda, fria folken i norr. Muren var kungarnas sätt att skydda folket mot rövare och faror, men då den hindrar migration och ekonomiska förbindelser dömer den de fria folken i norr till misär och den skapar konflikt, som till slut gör dessa folk till en fientlig, invaderande armé.

En övertro på vad makten kan åstadkomma är ofta vägen till undergång i Game of Thrones. Och intressant nog är det farligaste inte att bryta mot gudarnas eller kungarnas lagar – utan ekonomins lagar. Som Martin har påpekat berättar Tolkien aldrig i Sagan om Ringen vilken skattepolitik kung Aragorn för, så man vet aldrig om Midgård faktiskt blomstrade efter konungens återkomst. Martin själv ägnar stor uppmärksamhet åt just det nationalekonomiska spelet om kungamakten.

Släkten Lannister, som innehar tronen för ögonblicket, är nu i trubbel, inte för att de är dåliga på slagfältet, utan för att de är dåliga på ekonomi. Lannisters må effektivt hugga ned sina fiender, men slås själva till marken av ekonomins osynliga hand.

Som Ryssland och Gulfstaterna bygger de ett sinande välstånd på råvaror och släpper inte fram nya näringar. Med höjda skatter saboterar de än mer företagande. Så kronan lånar så mycket att de är på väg mot statskonkurs, och som Grekland och många andra länder bittert har fått erfara är den som är satt i skuld inte fri.

Lannistersläkten tror att deras namn gör dem osårbara, men den viktiga Järnbanken i Braavos tror mer på tillgång och efterfrågan än på tradition och eftermälen.

”Era böcker är fyllda med ord som usurpator, galning och blodsrätt”, förklarar en av bankens företrädare, ”våra böcker är i stället fyllda med siffror. Vi föredrar de historier de berättar, tydligare, mindre öppna för tolkning.”

När drottning Cersei bryter sin fars råd att alltid betala sina skulder och ställer in betalningen av statsskulden svarar Järnbanken med att avbryta all utlåning, och finansierar i stället deras motståndare. Så i utbyte mot att kyrkan avskriver sina lån till kronan låter Cersei en krets fanatiker skapa en beväpnad milis, som tar sig allt mer makt. Och det är just denna inkvisition som så småningom fångar Cersei själv och torterar henne för hennes syndiga leverne.

Intervention i komplexa system ger oförutsedda konsekvenser, som den österrikiska ekonomiska skolan uttryckte det. Dina egna beslut kommer tillbaka och biter dig i arslet, som George R R Martin kallar det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".