Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s veckomagasin som ger er den kompletta tidningslösa söndagsmorgonen.
(5:01 min)
Krönikör Ulrika Knutson om historiens värsta svartmålare
Publicerat tisdag 21 mars kl 13.40
Fot0: SR
Ulrika Knutsson

Det är inte roligt längre, det räcker nu. Lever vi i den bästa av tänkbara världar, eller är klotet tvärtom en sophög av ondska - är det lika bra att packa ihop och gå hem?

I alla fall börjar mediedramaturgins beskrivning av världen att bli en plåga. Bara elände. Och försöker man framhålla något konstruktivt och kul så är det också fel, ett tecken på att någon försöker Mörka Sanningen. För sanningen är ju som bekant ond.

Hur blev det så här? Låt oss söka en naturlig förklaring. Ondskan och eländet är i grunden attraktiva typer. Och det är hjärnans fel.     

Hjärnan favoriserar ondskan. Fara, skräck och fasa hanteras av det limbiska systemet, och Amygdala heter den lilla mandelformade plats i hjärnan som larmar och gör sig till när vi tror att vi ser ett stup, en varg eller en spindel. Genast börjar vi famla efter stenslungan. Det är tur att amygdala slår larm, annars skulle vi inte ha överlevt som art, men det kan bli för mycket. Amygdala har inte begripit informationssamhället. Den är inte gjord för nyhetsflashar! Så för att vi inte ska stå akut stridsberedda varje sekund, med kortisolet sprutande ur öronen, så skickar hjärnan larmsignalerna vidare till pannloben, och Främre Cortex. Där sitter analytikerna, de smarta kodknäckarna, som kan sortera verklig fara från falsklarm. - Stopp, det var ingen varg, det var  bara lite Fake news - från Fox.

Kan det vara ryckningarna i Amygdala som förklarar varför Ondskan utövar sin urgamla lockelse på oss? För dramatiker och diktare är det kända fakta; det är lättare att att måla djävulen i glada färger än godheten. Ingen har gjort bättre reklam för Satan, än den engelske poeten Milton i Paradise lost, det Förlorade paradiset, som kom 1667.

Miltons djävul är en fallen ängel, en tragisk hjälte. Han ser inte ens farlig ut, bara förledande snygg och karismatisk. Han leder de upproriska änglarna under stridsropet Hellre kung i helvetet än slav i Himlen. Den amerikanske kritikern Harold Bloom gillade Miltons komplexa jävel, men inte Miltons Jesus - nej, han är en endimensionell stridis, som ryter åt den himmelska härskaran som en annan Rommel, eller general Patton. Tyckte Bloom.

Miltons Satan föregriper den moderna individualismen. Han som  bär sitt fängelse med sig: "Vart än jag flyr är Helvetet, själv är jag, ett Helvete."

Han kommer inte undan, och det gör inte vi heller.

Nästan trehundra år senare, på nittonhundrasextiotalet, hade vi i Sverige avskaffat både djävulen och helvetet. Det var gammaldags.

Då skrev den polske filosofen Leszek Kolakowski sin bok Samtal med djävulen. Där håller Satan presskonferens för en häpen  publik:

"Ni tror inte längre på mig", säger han, och "det är mig likgiltigt, det är er sak och ingen annans. Förstår ni, mina herrar? Tro eller otro på min existens påverkar inte omfånget av mitt stränga arbete."

Tänk om han har rätt? Medan vi famlar efter flasharna i mobilen, arbetar han strängt och systematiskt.

Naturligtvis tror jag inte att lösningen ligger i att sluta följa nyheterna, men jag tror att vi måste hjälpa Cortex på traven, de små grå konstruktiva analytikerna i pannloben. Hallå där, var det verkligen en varg? Om inte, vem tjänar på alarmismen? Vem blir glad av katastrofen? Amygdala, den mandelformade lilla sirenen få vila ibland. Och vi behöver inte måla Fan på väggen varje gång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".