Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Till botten med konstverken bakom tecknade klassiker

Publicerat torsdag 7 januari 2016 kl 11.34
Föreställningen visas under en extra lång period
(2:17 min)
Förlaga till Lilla sjöjungfrun Foto: Disney.
Förlaga till Lilla sjöjungfrun Foto: Disney.

Filmbolaget Disney har sällan problem att nå ut med sina animerade filmer, särskilt inte nu i juletid. Men nu väljer Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn att göra sin stora sommarutställning av förlagorna till 1930-talets "Snövit" till dagens "Frost".

Bera Nordal är chef på museet har varit med och format utställningen som sedan ska vidare ut i Europa.

– Vi har kunnat påverka den väldigt mycket eftersom vi är första stället och det sedan är från oss som den sedan skickas vidare till andra ställen i Europa.

Hur har ni påverkat?

– Jag ville gärna att skulle vara mycket om Europa, den här HC Andersson-traditionen och från Grimm och seadn också visa den klassiska traditionen med fablerna och skrönorna som var mycket i de första kortfilmerna som kom på trettiotalet.

Sommarutställningarna på Akvarellmuseet är de som museet satsar mest krut på och sist man hade en utställning på sommaren som hade tydligt barnfokus var Elsa Beskows akvareller.

Men problemet var att den inte nådde barn och skolungdomar så mycket som man velat och därför får utställningen en extra lång period från 20 mars till september. Och detta är troligen bara början på att visa fler bilder från animerade filmer.

– Sen är min tanke att gå vidare med andra. Jag är väldigt intresserad av Ghiblistudion som är lite besläktad.

Men varför väljer man att göra en utställning om de här bilderna som visas väldigt mycket?

– Jo, de visas väldigt mycket men folk har verkligen inte förstått hur de har kommit till. Att det faktiskt är en väldigt stark konsttradition som ligger bakom och att det faktiskt ligger en konstnär bakom hur man utvecklar figuren och hur man utvecklar rörelsen. Och det är rena bilder som börjar som en teckning och som en akvarell när man gör bakgrunden och jag har varit väldigt intresserad av att hur verk på papper har påverkat filmen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".