Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Nytt stipendium för kvinnliga spelutvecklare

Publicerat torsdag 14 januari 2016 kl 11.25
Projektledare: Till syvende och sist är det också en demokratifråga
(2:09 min)
Spelet "Candy Crush Saga". Foto: AP/TT.

Tv-spel har länge varit en hobby som ansetts domineras av killar. Nyligen har det startats en svensk satsning - där tio spelstudenter som identifierar sig om kvinna erbjuds att söka stipendium för att få åka gratis till världens största mässa för spelutvecklare i USA.

– Vi hoppas kunna göra det till ett årligt stipendium, säger Albertina Sparrhult. Det finns ju andra underrepresenterade grupper som vi vill lyfta. Framförallt handlar det om att jobba med representation av de här underrepresenterade grupperna.

Albertina Sparrhult är projektledare på Diversi - en organisation som arbetar för en inkluderande spelkultur. Nyligen har Diversi ingått i ett samarbete med King, utvecklaren bakom succén "Candy Crush Saga" - där tio spelstudenter som identifierar sig som kvinna erbjuds att söka stipendium för att få åka gratis till GDC, världens största spelmässa för spelutvecklare, i San Francisco.

– Det handlar om att ge unga kvinnor möjligheten att nätverka och finnas på plats. Men också att skapa möjligheten för dem, se till så att de kommer in i branschen.

Det finns många förklaringar till att spelhobbyn länge varit en traditionellt manligt kodad hobby. Bland annat har amerikanska företag i tidigt åttiotal valt att marknadsföra sina spel i målgruppen till yngre män, vilket också har hållit i sig när det kommer till vilka som identifierar sig som "gamers" eller för att söka sig till spelindustrin själva. Albertina Sparrhult menar att det här är ett problem.

– Till syvende och sist blir det en demokratifråga också - då är det viktigt att de som skapar också har en bredd. Det blir konstigt när en väldigt smal grupp producerar för så oerhört många.

Enligt ny forskning från amerikanska Pew Research Center kan man konstatera att samma andel män som kvinnor spelar någon gång under livet, men att män är dubbelt så benägna att identifiera sig med spelandet som en livsstil. Albertina Sparrhult ser dock förändring på gång, med en starkare rörelse för jämställdhet i branschen börjat breda ut sig.

– För när spel som medium blir ett kulturfenomen som är så utbrett så börjar ju också andra ögon syna och titta i fogarna och se – vilket också leder till reflektion hos de som skapar, och hos de som spelar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".