Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Blondinbella och Kissie granskas av Konsumentverket

Publicerat onsdag 20 april 2016 kl 08.11
Bild på Isabella Löwengrip som ler och står mot en vägg. Foto: Lars Pehrson / TT
Isabella Löwengrip har bloggen Blondinbella. Foto: Lars Pehrson / TT

De superpopulära bloggarna Blondinbella och Kissie, alltså Isabella Löwengrip och Alexandra Nilsson granskas av Konsumentverket skriver Göteborgs-Posten. Det handlar om bloggtexter som kan vara textreklam.

 I tidningar och bloggar måste vara tydligt om det rör sig om en text eller om det är en annons. Det är två specifika inlägg, där bloggarna hyllar två olika företag och inte tydligt nog aviserat att det rör sig om reklam, som har lett till två så kallade tillsynsärenden.

I första hand vill Konsumentverket att bloggarna, som är två av Sveriges största, ska bättra sig frivilligt bli tydligare med vad som är reklam och inte. I sista hand kan det bli tal om förbudsföreläggande eller stämning.

– Ofta är det barn som läser bloggarna och det gör att vi ser extra allvarligt på den här dolda marknadsföringen. Barn är en utsatt och extra skyddsvärd grupp. De har svårare att förhålla sig kritiskt till reklam och ännu svårare blir det om det inte ens framgår att det är reklam, säger vikarierande konsumentombudsmannen Cecilia Tisell till GP.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".