Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

"Medea - it´s a classic" slår hål på normer

Publicerat torsdag 21 april 2016 kl 14.30
"Det går inte att prata om universella berättelser"
(2:48 min)
Nadja Hjorton och Halla Olafsdottir
1 av 2
Dansare och koreografer bakom Medea Foto: Jazz Munteanu

Den feministiska dansföreställningen "Medea - it's a classic" bygger på tragedin från grekisk mytologi om kvinnan som dödar sina barn för att hämnas sin man. Nadja Hjorton, dansare och koreograf vill få publiken att se en annan sida av den här berättelsen.

Nadja Hjorton är dansare, koreograf och initiativtagare till projektet.

– Jag tycker att det är intressant att tänka kring vad vi anser vara universella berättelser och också vilka berättelser som får tar plats. Genom klassiker har vi också föreställningar om vad som är aktuellt som jag tycker är ganska problematiskt. Jag vill säga att man inte kan prata om universella berättelser.

Vilka berättelser finns i Medea?

– I just Medea finns många sådana, den kassa mamman, den förtryckta kvinnan, den svartsjuka, invandrakvinna. Det finns många stereotypa narrativ i den pjäsen som vi försökt öppna upp för fler typer av läsningar och berättelser.

Halla Olafsdottir är dansare, koreograf och medskapare.

–Det känns som att det är en föreställning där man som performer går in i någon slags tillstånd som ändå ger en tid att pejla in publiken. Så det finns den där platsen för att utforska det som händer där i mellanrummet mellan scenen och publiken som jag personligen tycker är väldigt spännande. Det känner jag att den tiden får man ha.

Det här är en feministisk dansföreställning. Hur gestaltas det genom rörelserna?

–Ibland så pratar man om en feministisk estetik, att man säger att någonting är feministiskt för att man tar upp vissa ämnen, säger Nadja Hjorton. Men i den här processen har vi varit noga med hur vi arbetar med varandra. Vilka texter vi har läst, för vi har läst andra texter bredvid Medeaklassikern.

Kan du ge ett exempel på det?

–En grej som har varit ganska tydlig är att vi pratat en del om vårdaren, kvinnan som får representeras som en vårdare men som också ofta tar den rollen, eller får den rollen och också den dualismen i det, att det kan vara någonting som man vill lyfta.

–Som vi har pratat om att, tänk om fler skulle få vara den men också den totala  begränsning som det kan vara. Och det finns med som ganska konkret i föreställningen som ett rörelsematerial, omhändertagande, släpa, bära.

Vad är er tolkning av Medea?

–Det Medea gör är inte egentligen att hon dödar sina barn, utan att hon slår hål på hela idén om tvåsamhet och heterosexuell kärlek och patriarkatet. Så det finns också med som en liten skjuts in om du vill välja att se det så. 


Av och med: Nadja Hjorton, Daniel Andersson, Halla Olafsdottir, Shirley Harthey Ubilla
Kompositör: Britta Persson
Ljus, scenografi och kostym: Chrisander Brun
Producent: Siri Hjorton Wagner
Föreställningen spelas på Atalante i Göteborg 21-22 april.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".