Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Så bra är låtarna i Eurovision-finalen

Publicerat fredag 13 maj 2016 kl 09.51
Österrikes artist Zoë är en av Carls favoriter.
Österrikes artist Zoë är en av Carls favoriter. Foto: Martin Meissner

Kulturnytts Carl Moberg har följt Eurovision under veckan. Här ger han sin syn på låtarna i finalen.

1. Belgien: Laura Tesoro - What’s the Pressure

Det hela börjar rivigt men Laura Tesoros låt är verkligen symbolen för hur genomsnittsbidraget låter i Eurovision 2016. En stark poplåt med catchig refräng, upprepning av titeln och framförd av en välsjungande kvinna med utstrålning. Lär på grund av det sannolikt också placera sig någonstans i mitten. Samtidigt en härlig låt med högt tempo och bra dans.

2. Tjeckien: Gabriela Guncíková - I Stand                  

Det kommer bli mycket av den här varan så jag tänker redan nu lanserar förkortningen: KMSP – alltså ”Kvinna med stark poplåt”. Tror att det kommer bli svårt för Gabriela i den här tävlingen. Hon tillhör tävlingens absolut bredast kategori och kommer nog få svårt att sticka ut. Iiiiiiiiiii Staaaaaaaaaaaaaaaaand. Hon ska dock ha pluspoäng för att ta i från tårna. En låt som är bra i sin ensamhet men hon får nog svårt att bevara publikens intresse.

3. Nederländerna: Douwe Bob – Slow Down

Precis som låttiteln säger är det här ögonblicket då allt ska lugnas ner i tävlingen. En andningspaus från popdunket med lite hederlig nederländsk country/folk som kanske hade lämpat sig senare i tävlingen. Det här är gulligt, mysigt men också en aning tråkigt. Samtidigt finns det nog en stor publik för Douwe Bob och gänget där ute.

4. Azerbajdzjan: Samra - Miracle

Ytterligare ett fint bidrag i kategorin ”KMSP”. Hennes röst är bra men inte hundra procent. Scennärvaron är dock riktigt stark och låten är välproducerad. Samtidigt känns numret trots sin storslagenhet stundtals lite platt. Lär hamna i nedre halvan av fältet.

5. Ungern: Freddie - Pioneer

Tror att alla kollektivt kände ”Aj men Freddie akta rösten!” när de hörde Pioneer i semifinalen. Riktigt skön låt men det finns raspiga röster och så finns det skadliga. Stort plus dock för kören som visslar, sjunger i falsett och dansar gungande töntigt. Älskar kontrasten!

6. Italien: Francesca Michielin - No Degree of Separation               

En personlig favorit även om jag tycker att låten förstörs rätt kraftigt av att hon börjar sjunga på engelska. Det här är vackert, känslosamt och med en tydlig framåtriktning. Kanske lite för mjäkigt för en seger men ändå fint att lyssna på.

7. Israel: Hove Star – Made of Stars

En välpolerad, modern ballad, framförd av en vacker röst. Det här är en låt som växer på mig för varje lyssning. Problemet är väl kanske att det för många kommer att vara första och enda gången de hör den på lördag. Frågan är väl hur den inte ska framstå som generisk.

8. Bulgarien: Poli Genova - If Love Was a Crime

En tidigare toppkandidat som störtdyker på bettingsajternas listor. Poli Genova levererar en Justin Bieber-inspirerad låt i egen tappning med refräng på bulgariska. Det här är faktiskt en riktigt stark kandidat men hamnar tyvärr också i KMSP-facket.

9. Sverige: Frans – If I Were Sorry

Vår egen Frans. Personligen har jag svårt att se att han skulle placera sig särskilt högt. Fast åh andra sidan hade jag helt fel om honom i Melodifestivalen, så vem vet? När vi ändå pratar om bettingsajter har denna legat non stop inom topp fem. Kanske vet dem något som jag inte gör?

10. Tyskland: Jamie-Lee Kriewitz - Ghost

Finalens sämsta låt enligt mig. Kom med som Big Five-nation men till skillnad från de andra är det här riktigt tråkigt. Rösten är svag i det man fått höra hittills, beatet är segt och inget är medryckande. Jag förutspår sistaplats för Tyskland.

11. Frankrike: Amir – J’ai Cerché

Han är charmig som tusan den där Amir. Jag riktar ett frågetecken till om hans röst håller lika väl som i studioprodukten vi mest fått höra hittills. Smakprovet från semifinalen är inte helt övertygande. Sanslöst medryckande låt ändå. ”yoooo hoo oo oo!”

12. Polen: Michal Szpak - Color of Your Life

En lika stark poplåt som många av kvinnorna i fältet. Hans fördel är kanske att han är man och med det sticker ut lite. Det är trallvänligt och pumpigt men får nog ändå svårt att placera sig i toppen. Saknar fläkten i håret och de uppvända blickarna in i kameran som han levererade med närmast parodisk fördel i musikvideon. Scennumret känns som ett av de svagaste i startfältet.

13. Australien: Dami Im – Sound of Silence

Välpolerat till tänderna. Känns mer Billboard-hit än Eurovision-bidrag, vilket är både bra och dåligt. Det låter fantastiskt men det får inte heller bli för slipat för då försvinner nog eurovision-fansen. Det lär dock inte vara ett problem för Dami Im är otrolig och hennes sång är tävlingens bästa. Australien kan banne mig vinna hela rasket i år.

14. Cypern: Minus One – Alter Ego

Rock har en självklar plats i den moderna Eurovision-tävlingen. Samtidigt kan det gå hur som helst när de väl ställer upp. Allt från att åka ur i semi till en ESC-vinst – se Lordi. Det här känns väldigt mycket som den obligatoriska melodifestivalen-rocklåten. Inte helt konstigt eftersom G:son ligger bakom.

15. Serbien: Sanja Vucic - Goodbye (Shelter)

Mäktig låt och mäktig röst. I hennes framträdande på hemmaplan stod Sanja för helt vansinniga scenrörelser och ansiktsuttryck. Jag kan närmast beskriva det som en Ru Paul-version av Amy Winehouse utan komiskt syfte. Det har hon filat bort, med fördel om du frågar mig, och numret är nu riktigt starkt. Får dock den obligatoriska KMSP-stämpeln.

16. Litauen: Donny Montell – I’ve Been Waiting for This Night

Jag hade faktiskt helt räknat ut Donny Montell men vilket härligt nummer han levererade under torsdagens semifinal. Tog låten och lyfte den till oanade höjder. Volt från plattform, följt av ad lib i falsett måste alltid få pluspoäng.

17. Kroatien: Nina Kraljic - Lighthouse

KMSP med en mäktig kreation hängande över axlarna. Som en cyber punk-geisha. Nja de har tagit sig till finalen men det stannar nog där. Svårt att se det här ta sig in på övre halvan.

18. Ryssland:  Sergey Lazarev - You Are the Only One

Förstår fortfarande inte hur de gör scenuppträdandet, den som har listat ut det får gärna höra av sig. Glömmer nästan att det är en bra låt eftersom jag försöker fatta hur han kommer upp för skärmen… Ryssland är ständigt kontroversiella i ESC-sammanhang, men trots det verkar Sergey Lazarev, som dessutom äger ett konditori för katter och hundar, uppskattas av Eurovision-publiken. Kan bli seger för ägaren till ”Pudels and Strudels”.

19. Spanien: Barei – Say Yay!

Snöra på dina mest dansanta sneakers. Här är årets självklara danslåt. Helt omöjligt att inte studsa med till. En låt som oberoende placering i tävlingen lär ha en stark framtid på klubbgolven. För den som har svårt att resa sig under finalen rekommenderar jag att redan nu öva på sitt-dansen. Kommer behövas.

20. Lettland: Justs - Heartbeat

Också ett bidrag som växte på mig efter att jag fick se det live. Rösten är dock ganska tråkig, en lite sämre version av Mando Diao. Därtill är låten lite seg med en riktigt kass refräng. Samtidigt har han scennärvaro Justs, det får man ge honom.

21. Ukraina: Jamala - 1944

Det här är ett bidrag som får det att vibrera i hela mig. Visuellt enastående med en tung bas i bakgrunden och fascinerande instrumentala stycken. Det är klart att låtens tydliga politiska tema gör det här till en vattendelare men Jamalas mäktiga röst borde få alla att stanna upp och betrakta. Klar toppkandidat.

22. Malta: Ira Losco – Walk on Water

För den patriotiska är det svårt att inte känna att det här är Molly Pettersson-Hammars låt. Hon har både skrivit den och fyller med fördel i sången med körstämma bakom skärmen. Stark pop-låt men på nytt KMSP så det bara skriker om det.

23. Georgien: Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz – Midnight Gold

Tänk att Thomas G:son skulle lyckas smyga in tävlingens båda rocklåtar. Det här är inte alls lika folkligt som Cypern och jag är faktiskt en aning förvånad att den lyckades ta sig vidare från semifinalen. Där lär den få kämpa med Tyskland om att undvika sistaplatsen.

24. Österrike: Zoë - Loin d’ici

Ännu en personlig favorit. Kate Ryan möter Vanessa Paradis Joe Le Taxi. Det är melodisk shabby chic med framåtrörelse. Kommer nog dunka rejält på melloklubbarna runt om i Europa en lång tid efter tävlingen. Ska bli kul att höra folk försöka sjunga med i franskan.

25. Storbritannien: Joe & Jake – You’re Not Alone

Det är tydligt att britterna tar tävlingen på allvar i år men det är ändå en sådan otrolig ”Storbritannien i Eurovision”-känsla över det här. Det är inte en bra sak… Äsch jag fattar inte vad som är bra med det här bidraget alls men det är åtminstone väldigt välkomnande till allsång.

26. Armenien: Iveta Mukuchyan – LoveWave

Kraftfullt och stundtals milt epilepsi-framkallande. I år formligen väller det över med kvinnor med starka poplåtar med Max Martin-känsla. Det här murriga bidraget som får avsluta tävlingen sticker dock ut en aning från KMSP-massan och det lär hjälpa Iveta stort i finalen. En bra låt som kan smyga sig riktigt högt med sitt fördelaktiga startnummer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".