Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Blinda flöjtisten Wu Jin spelar med symfoniorkestern ikväll

Publicerat måndag 23 maj 2016 kl 16.31
Blinda tvärflöjtisten Wu Jing "ser" dirigenten med sin högra fot
(4:34 min)
Tvärflöjtisten Wu Jing på Stockholms konserthus.
1 av 2
Tvärflöjtisten Wu Jing på Stockholms konserthus. Foto: Foto: Ric Wasserman
Utrustningen som hjälper tvärflöjtisten Wu Jing att "se" dirigenten.
2 av 2
Utrustningen som hjälper tvärflöjtisten Wu Jing att "se" dirigenten. Foto: Foto: Ric Wasserman

Världen har ju en rad framstående blinda musiker, som Stevie Wonder, men såvitt Kulturnytt vet inga blinda musiker i någon symfoniorkester. I ett sådant sammanhang måste ju musikerna också kunna se rörelserna hos en dirigent, men på Stockholms konserthus ikväll händer det!

På konserthuset i Stockholm ikväll kommer den blinda tvärflöjtisten Wu Jing att spela med Kungliga filharmonikerna, och då Kulturnytts Berit Nygren frågar om man kan säga att hon kommer att kunna "se" dirigenten med sin högra fot svarar hon:

- Ja, absolut, det är alldeles rätt, tycker jag.

Vad händer alltså när dirigenten slår igång Brahms ungerska dans nr 5?

- Ojojoj, det händer väldigt mycket, säger Wu Jing och fortsätter:

- Jag har en platta under min fot som jag kan läsa och känna dirigentens rörelse.

Dirigenten Andreas Alin har i sin tur en taktpinne med en inbyggd lysdiod. Den skickar iväg ett infrarött ljus till en utrustning som översätter hans rörelser till en elektronisk punkt, som rör sig upp och ner och åt höger och vänster under Wu Jings högra fot.

Ja, det är som en punktskrift i elektronisk form, men tekniken är fortfarande på ett mycket tidigt stadium. Alin säger att han inte kan vara lika yvig som han brukar än så länge utan att han måste fokusera på grundläggande saker som start och stopp och förändring av tempot.

- Det som överförs till Wu Jing är min puls helt enkelt, den puls som jag indikerar, till skillnad från det komplexa samspel som sker mellan en dirigent och en seende musiker, men nu handlar det om att Wu Jing över huvud taget ska få spela i en orkester, säger Alin och hans puls kommer att nå henne lika snabbt som den når de andra musikerna.

- Alltså det finns ingen fördröjning. Det är det som är häftigt. Jag kan ju inte spela millisekunder efter de andra, säger Wu Jing.

Det här har Wu Jing drömt om i ett par år, efter att ha hört Kungliga filharmonikerna och sin lärare Jan Bengtson som är en av orkesterns flöjtister, berättar hon.

- Det är väldigt roligt och otroligt spännande att spela som solist, men man vill också ha litet andra spelmöjligheter när man jobbar som en musiker, säger hon.

Hon ringde till Kina och USA och frågade en massa musiker, men ingen kände till någon blind musiker som spelade i en symfoniorkester. Så stötte ihop med journalisten och filmproducenten Ric Wasserman som frågade henne om vad hon drömde om. Sedan sammanförde han henne med programmerare och andra och har organiserat hela projektet, och nu har drömmen alltså blivit sann.

- Det har varit en klurig resa, säger Wasserman och fortsätter:

- Jag hade inte haft någon referens. Det finns ju ingenting i världen som liknar detta. Det finns litet försök men ingenting som har kommit i närheten av det vi gör.

Visst kittlades det litet grann, i början, berättar Wu Jing, men nu har punkten blivit en del av hennes musik.

- Den liksom spelar med.

Hur kan Wu Jing spela musiken med tanke på att hon inte kan se några noter?

- Jo, då är det så här att man lär sig nya låtar eller stycken genom gehör eller så läser man punktskriftsnoter, men oavsett hur man lär sig så måste man memorera hela stycket.

Brahms Ungersk dans nr 5 visar hur viktig en dirigent är i en symfoniorkester. Bland annat för att tempot varierar i stycket, tycker Wu Jing, som nu på mer än ett sätt kommer att få förhålla sig till en helt ny situation.

- Jag har alltid bestämt hur vi ska spela som solist, och nu - nu ska jag lära mig hur jag ska lyda och lyssna och känna och följer dirigentens order.

Ja, hur ska det bli?

- Ja, det är otroligt spännande. Jag är nervös, självklart, men samtidigt så vet jag att den funkar, svarar Wu Jing och skrattar.

I inslaget är det Berlins filharmoniker under Claudio Abbados ledning som framför Brahms ungerska dans nummer 5.

Uppfinningen har tagits fram med stöd av Musikverket och Stockholms stad. I slutet av förra året fick det också stadens innovationspris i kategorin Kulturella och kreativa näringar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".