Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Det kan bli mer reklam i tv enligt förslag från EU

Publicerat tisdag 31 maj 2016 kl 08.43
Foto: Scanpix.

EU kommissionen föreslår att låta gränsen på 12 minuters avbrott bli friare. Konkurrensen från strömningstjänster som Netflix ligger bakom nya förslaget skriver the Telegraph.


Just nu finns en gräns på max 12 minuter reklam per timme och istället ska tv-kanalerna i Europa kunna ha friare tyglar över hur de vill göra och att de istället ska hålla en gräns på 20 procent av utsändningen mellan klockan sju på morgonen och elva på kvällen.

– Det kan innebära att det blir mer reklam på bästa sändningstiderna, säger en källa till The Telegraph.

Tv-kanaler ser idag ett stort tapp av lyssnare till strömningstjänster.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".