Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Streaming vinner över CD-skivan i slaget om ljudboken

Publicerat torsdag 6 oktober 2016 kl 13.54
"Min egen hylla blir mindre och mindre"
(0:41 min)
Hörlurar om fem böcker. Foto: iStockphoto.com/cimmerian

Allt fler väljer att lyssna på böcker och ljudböcker ges allt oftare ut samtidigt som de fysiska böckerna, det visar en rundringning som Kulturnytt i P4 har gjort bland bokförlagen.

Trots det börjar ljudböcker att minska i boklådorna eftersom att allt fler istället väljer streamingtjänster. Mats Ahlström är ordförande för Svensk Bokhandlareföreningen och är även ägare av en egen bokhandel.

– Jag tror att många av de svenska boklådorna funderar på om de verkligen ska ha kvar det här sortimentet utav cd-skivor som vi har haft under 15-20 år. Jag tittar på min egen hylla och den blir mindre och mindre. MP3 finns ju en del av och även CD-skivor, men streamat tar ju över.

När kommer ljudböckerna i förhållande till de tryckta böckerna?

– Det är många utav titlarna som kommer samtidigt, har förlaget bestämt sig för att göra en fysisk ljudbok, då kommer den ljudboken samtidigt.

Röster från bokförlagen:

Bonnierförlagens ljudboksutgivning Bonnier Audio (som även ger ut barn- och ungdomsböcker)

Hur tidigt efter fysiska boken kommer ljudböckerna bland barn och ungdomsböcker hos er?

– Det är lite olika. Oftast ger vi inom Bonnierförlagen ut ljudboksinläsningen av en ny bok samtidigt som inbunden bok men nu har vi även börjat läsa in en del äldre barn- och ungdomsböcker som ljudböcker och då släpper vi dem när vi tycker att det passar bra t.ex. när samma författare är aktuell med en annan titel.

Hur har det förändrats under de senaste fem åren?

– Tyvärr har vi haft svårt att nå ut med ljudböcker till barn- och ungdomar sedan lång tid tillbaka  – vilket är konstigt med tanke på att högläsning/lyssning passar perfekt för många barnböcker. Senaste tiden har vi dock sett ett litet uppsving för digitala ljudböcker för barn vilket gör att vi nu har möjlighet att ge ut fler barn- och ungdomsböcker som ljudböcker än tidigare.  När det gäller utgivningstiden eftersträvar vi för nyheter, precis som tidigare, att ljudboken ska komma ut samtidigt som inbunden bok så att läsarna ska kunna välja hur de vill ta del av berättelsen.

Var/hur ger ni ut dem? (Strömningstjänster? CD?)

– Vi ger ut dem i första hand som digitala ljudböcker och säljer dem både via nedladdning hos olika återförsäljare samt via prenumerationstjänster som t.ex. Bookbeat och Storytel. Ett fåtal av nyheterna utkommer även i CD-format.

Pelle Andersson – Förlagschef och vd på Ordfront förlag:

– Egentligen ska de komma samtidigt, det är ju det absolut bästa. Den policyn har man försökt ha i ungefär tio år, men det är inte alltid det lyckas på grund av licensavtal och liknande.

Hur stor del av ert utbud ger ni ut som ljudböcker?

– Hos oss är det inte så stort eftersom att vi har så mycket annat. Det är väl ungefär tre till fyra böcker om året. Det är en extrem inriktning på underhållningslitteratur och deckare när det kommer till ljudböcker. En fackbok eller en debattbok är svårare att lyssna på.

Andreas Röjmar – Produktions- och utvecklingsansvarig för ljudböcker på Norstedts förlag:

– Vi har en prioriteringslista med böcker som vi väljer ut för att bli ljudbok. De böckerna försöker vi få ut samtidigt som de tryckta böckerna och då kommer de oftast ut som CD-skiva, Mp3-skiva och MP3-fil samtidigt.

Hur stor andel är på den listan?

– Förra året var det ungefär hälften av våra böcker som släpptes i fysiskt format. I år är det färre, vi ger ut allt färre böcker på CD-skiva samtidigt som vi ökar den digitala utgivningen.

Hur ser det ut i jämförelse med fem år sedan?

– Det är stor skillnad. Det var ganska svårt att sälja ljudböcker för fem år sedan. För tio år sedan var det betydligt mycket lättare, då sålde vi väldigt mycket CD-skivor. 2007 började det tippa nedåt i CD-försäljningen. Vi hade problem med piratkopiering på den tiden, alltså att man laddade ner ljudböcker illegalt. 2012 vände försäljningen uppåt igen, mycket beroende på Storytels prenumerationsmodell.

Kristoffer Lind – Förläggare på Lind & co:

– Ljudboksmarknaden lever ett eget liv och den har exploderat det senaste året. Så vi har även börjat ge ut ljudböcker av äldre titlar som aldrig har varit ljudböcker tidigare. På nya titlar släpper vi dem alltid samtidigt.

Hur såg det ut med ljudböcker för er för fem år sedan?

– Vi gjorde inga ljudböcker då, vi licenserade hela vår ljudboksutgivning. Den stora skillnaden idag är att de stora intäkterna, omkring 90 %, kommer från streaming. För fem år sedan kom intäkterna från fysiska boxar.

Vilka strömningstjänster använder ni er av?

– Alla som finns, men Storydel är störst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".