Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Ungerske chefredaktören om den plötsliga nedläggningen av största dagstidningen

Publicerat tisdag 11 oktober 2016 kl 08.33
Kulturnytts Gunnar Bolin och chefredaktören om helgens händelser
(6:51 min)
Ungerska tidningen Népszabadság
1 av 2
Ungerska tidningen Népszabadság stängdes ned i helgen Foto: Zoltan Balogh / Ap
Andras Muranyi, chefredaktör för Népszabadság framför redaktionslokalen
2 av 2
Andras Muranyi, medarbetare på Népszabadság utanför redaktionslokalen Foto: Zoltan Balogh / Ap

Ungerns största dagstidning Népszabadság stängdes ner i lördags. Plötsligt kom inte medarbetarna åt sin mejl, artikelarkiv eller deras sajt. Nu berättar chefredaktören att de bygger upp en ny redaktion.

Som Sveriges Radio tidigare rapporterat stängdes dagstidningen Népszabadság ner under lördagen. Stängningen av tidningen, tidningssajten och tillgången till deras arkiv av gamla artiklar möttes av ett ramaskri från oppositionella till Regeringen Orban. Detta eftersom Népszabadság har setts som den viktigaste oppositionstidningen i Ungern.

Förklaringarna till nedläggningen går isär. Företaget Mediaworks som äger dagstidningen säger att beslutet var rent ekonomiskt och att Népszabadság de senaste tio åren förlorat 74 procent av sin försäljning. Och tidningen har gått sämre och liksom många andra i landet förlorat läsare.

Men andra är kritiska och hävdar att nedläggningen är ytterligare ett steg mot en mer kontrollerad ungersk press.

Vi håller på att bygga upp en ny redaktion

– Vi håller på att bygga upp en ny redaktion och fundera på vad vi ska göra för att kunna komma ut igen, säger Marton Gergely som är chefredaktör på tidningen.

Han berättar att det var när redaktionen skulle byta lokaler i lördags som ägarna kopplade ner; medarbetarna märkte att deras e-post inte gick att använda, nätsidan var nedstängd och arkivet av artiklar gick inte att hitta. 

– Jag kunde inte ens få fram den ledare jag skrev som skulle ha publicerats i den kommande tidningen den hade Fegisar eller ynkryggar som titel och handlade om regeringens politik, säger Marton Gergely.

Han berättar att de flesta medierna i landet är hårt styrda av regeringsvänliga chefer det gäller särskilt de stora TV-kanalerna som når ut till stora befolkningsgrupper på landet. Gergely påpekar samtidigt att det fortfarande finns kritiska tidningar i Ungern men de är små. Népszbadság var en stark rikstäckande röst även om den precis som all press i Ungern hade tappat läsare.

Tidningen har de senaste veckorma avslöjat korruption och maktmissbruk högt upp i det ungerska samhället men Mediaworks vidhåller att det är bara de ekonomiska skälen som gäller. Marton Gergely frågar sig varför denna dramatiska nedstängning utan att informera redaktionen. 

Varför får jag inte ens ha tillgång till mina egna kontakter och min dator?

– Varför får jag inte ens ha tillgång till mina egna kontakter och min dator? säger han och fortsätter:

– Vi hade mött våra nya ägare Mediaworks krav och gjort de nedskräningar och effektivisering de krävt, säger Gergely som tycker att det är lite löjligt när en stor koncern bara för två år sedan köpt tidningen och nu plötsligt ser att den inte går med vinst.

Enligt Mediaworks har man kommit med ett erbjudande till ledningen på dagstidningen men det förnekar Gergely och här står ord mot ord.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".