Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Dataspelsbranschen skriker efter nya utvecklare

Publicerat fredag 4 november 2016 kl 07.40
"Jag har ingen oro över att inte komma in i branschen"
(2:15 min)
Foto: ROBYN BECK/AFP
Foto: ROBYN BECK/AFP

Dataspelsindustrin i Sverige går för högvarv. Därför har studenter som utbildar sig inom spelutveckling stora möjligheter till jobb.

Med företag som Mojang, Dice och King har Sverige blivit en storspelare inom dataspelsbranschen.

Det innebär att företagen behöver arbetskraft och sällan har en kultursektor skapat så många nya jobb varje år.

Studenter som går en utbildning inom spelutveckling i Sverige har därför stora möjligheter till att få jobb efter examen. Nora Silow som studerar speldesign på Futuregames i Stockholm, ser ljust på framtiden efter skolan.

– Ja, alltså det är ju speciellt med den här utbildningen. Ger man verkligen sitt allt och så, så har man ju jättestora möjligheter att först få praktikplats och sedan jobb. Så jag har ingen oro över att inte komma in i branschen sen.

I dag får 87 procent av studenterna som går en spelutvecklingarutbildning jobb inom sex månader efter examen.

Enligt branschrapporten Game Education Index 2016, som tagits fram av branschorganisationen Dataspelsbranschen, tar 350 studenter examen inom spelutveckling varje år och samtidigt nyanställer spelföretag 450 personer årligen i Sverige.

Den stora efterfrågan på ny talang inom spelutveckling gör att bolag startar filialer i andra länder för att få tag i kompetent arbetskraft. Dataspelsbranschen skulle därför vilja se fler utbildningar än dagens 32 och därmed fler examinerade studenter.

Yrkeshögskolorna får i dag tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan att starta en utbildning i två omgångar, sedan måste skolorna ansöka igen för att få nytt tillstånd för två nya omgångar. Det leder enligt Dataspelsbranschen till att skolorna får svårt att planera över en längre tid när det kommer till exempelvis rekrytering av lärare.

Mattias Escudero Liljeqvist är utbildningsledare på en skola i Stockholm som erbjuder spelutvecklarutbildningar.

– Det gör att jag långsiktigt inte kan planera, det gör att jag inte kan riktigt satsa på skolans utveckling på samma sätt som ett universitet. Och det gör att jag inte riktigt kan nå upp till den toppkvalitet som jag tror att jag kan vara för de här företagen och för de individer och medborgare som kommer till mig och vill in i den här industrin.

Joel Zakrisson studerar 3D-grafik och han valde utbildningen för att få tid och möjlighet till att jobba på den egna portfolion. Trots att han ännu inte tagit examen, har han redan fått jobb på svenska Dice.

– Jag fick ganska mycket erbjudanden för jag visade upp mycket av det jag hade gjort på internet. Där kunde företagen se vad jag hade gjort och sen när jag började få erbjudanden så sökte jag mig till Dice, men hjälp av det kunde jag få jobbet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".