Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Självkritik bland svenska medier efter Trump-skrällen

Publicerat onsdag 9 november 2016 kl 10.00
Anne Lagercrantz på SVT: "Vi måste bli ännu mer försiktiga i tolkningar av mätningar"
(1:41 min)
Reklamknappar för Donald Trump. Foto: Inger Arenander/Sveriges Radio.
Reklamknappar för Donald Trump. Foto: Inger Arenander/Sveriges Radio.

Återigen har opinionsmätningarna slagit fel och mediernas rapporteringar visar sig i efterhand ha varit felaktiga. Nu granskar Mediesverige sig själva.

Det oväntade valresultat i USA gjorde flera amerikanska medier självkritiska. "Medierna hade spektakulärt fel om valet", skriver magasinet The New Yorker. Men efter en tät svensk bevakning av det amerikanska valet är diskussionen lika relevant här.

Cecilia Krönlein, ansvarig utgivare på Göteborgs-Posten säger att när det gäller framtida rapportering kommer tidningen definitivt väga in hur opinionsmätningarna slagit fel i ett flertal val de senaste åren.

– Vi såg det i förra svenska riksdagsvalet då SD fick betydligt större stöd än väntat. Vi såg det också i folkomröstningen om trängselskatt här i Göteborg, i sommarens Brexit-omröstning, i folkomröstningen om fredsavtalet i Colombia och nu senast i presidentvalet i USA, säger Krönlein.

Sofia Olsson-Olsén är ansvarig utgivare på Aftonbladet tar också den missvisande prognosen på allvar.

– Vi kommer i att sätta oss ned med vår egen partner i opinionsmätningar, Inizio, för att ta hjälp och analysera hur det generellt – än en gång – kunnat gå så snett.

Diskussion efterfrågas

Olle Zachrison är chef på Sveriges radios Ekotredaktion. Han tycker också att diskussionen om opinionsundersökningarnas användning är viktig, även om rapporteringen från deras sida varit korrekt.

– Jag tycker inte att det är konstigt att vi rapporterat kring de olika etablerade opinionsinstituten har visat i sina mätningar och de har ju visat under de senaste veckorna att det varit jämnt, men att det ändå varit tydlig fördel för Hillary Clinton.

Är opinonsmätningar ett bra verktyg?

– Nu har vi flera exempel på att mätningarna inte varit rättvisande och det kan naturligtvis har många orsaker; det kan till exempel vara svårare för opinionsinstituten att nå fram till ett representativt urval av människor, säger Zachrison och fortsätter:

– Det är ett mer svårnavigerat landskap och då blir mätningarna mindre pålitliga.

Anne Lagercrantz är chef för nyhetsdivisionen på SVT och anser också att det här är skäl att se över hur opinionsmätningar tolkas.

– Jag tror att vi måste bli ännu mer försiktiga i tolkningar av mätningar, vi får inte riskera att mätningar tolkas som sanningar.

Kritik utifrån

Jesper Strömbäck är professor i journalistik och politisk kommunikation vid Göteborgs universitet. Han tycker att medier har anledning att vara självkritiska när det rör rapporteringen om opinionsmätningarna:

– De har stor anledning att vara självkritiska, ett skäl är att de har gett opinionsundersökningarna så stort utrymme.

Han beskriver undersökningarna som bränsle på det politiska spelet

– Väldigt lite har handlat om politikens innehåll och sakfrågorna.

– Man har också dragit för stora slutsatser av opinionsundersökningarna.

Samtidigt poängterar han att opinionsundersökningarna är ett viktigt redskap för att försöka fånga den allmänna opinionen, men det är inte en perfekt metod.

 – Särskilt inte när man använder den för att försöka förutsäga ett valresultat. För där är en avgörande fråga: vilken kommer olika grupper att gå och rösta? 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".