Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kulturnytt i P4 ger P4-lyssnarna det senaste från kulturens värld. Här samsas böcker, film och musik...

Bloggare stöttas av ny branschorganisation

Publicerat torsdag 10 november 2016 kl 16.46
UnderbaraClara: Otroligt många seriösa publicister i bloggvärlden
(2:53 min)
Clara Lidström driver en av Sveriges största bloggar och tycker att hennes bransch ofta underskattas.
1 av 2
Bakom den framgångsrika bloggen UnderbaraClara står Clara Lidström, som tycker att hennes bransch ofta underskattas. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio
Clara Lidström tycker att branschen för youtubare, bloggare och andra influencers utvecklas mot det bättre vad gäller etiska regler och marknadsföring. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio
2 av 2
Clara Lidström tycker att branschen för youtubare, bloggare och andra influencers utvecklas mot det bättre vad gäller etiska regler och marknadsföring. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio

Syftet är att främja villkoren för bloggare, youtubare och andra aktörer på sociala medier och att arbeta mot smygreklam och fulsponsring.

Ordförande i den nya branschorganisationen Influencer of Sweden blir Clara Lidström, som sedan tio år tillbaka driver en av Sveriges största bloggar under namnet UnderbaraClara.

En influencer kan vara en person som tack vare sitt konto på sociala medier, så som Youtube, Instagram eller en blogg, har möjlighet att påverka sina följare genom att exempelvis tala gott om ett företags produkter.

Enligt Clara Lidström är en viktig del för organisationen att höja statusen för något som från början mestadels har varit en hobbyverksamhet, men som nu har utvecklats sig till en miljonindustri.

– Det finns absolut en tanke om att höja statusen för den här yrkesrollen och det handlar ju om att det här har länge varit ett yrke som man inte riktigt förstått vad det är. Man har sett ner på vad man gör, man tycker kanske att det är lite ytligt och dumt och har inte förstått värdet. Men idag omsätter ju sociala medier-profiler otroligt mycket pengar, säger Clara Lidström.

Positiv inför framtiden

Clara Lidström tror att organisationen kommer att kunna hjälpa youtubare, instagrammare bloggare och andra med frågor som att reklammärka alla samarbeten med företag tydligt eller vad som gäller med upphovsrätt till bilder.

Däremot håller hon inte med om att en person bakom ett till exempel bloggkonto inte skulle kunna vara en minst lika god publicist som en journalist på en tidning.

– Det har ju skett många reklamsamarbeten som inte har varit korrekt uppmärkta och där kanske påståenden har gjort som kanske inte skulle gå att göra i en vanlig tidning. Å andra sidan tycker jag att det är lite nedvärderande, eftersom det finns så otroligt många seriösa publicister skulle jag vilja kalla dem, i till exempel bloggvärlden som verkligen tar sitt uppdrag på allvar och gör ett minst lika gott jobb som en journalist, och som kanske också har sin bakgrund i journalistiken, menar Lidström.

Även om Clara Lidström ser en fara med smygreklam i sociala medier - framför allt riktat mot unga - ser hon positivt på branschens utveckling.

– Jag tycker att det är på väg åt helt rätt håll.

Stämde bloggare

Men att marknadsföring mer och mer lagts i händerna på influencers som ofta är unga och saknar utbildning inom reklam och inte vet vilka riktlinjer som gäller, är ett problem eftersom det ofta leder till smygreklam eller olagliga lotterier. Det tycker Gustav Martner som har erfarenhet inom både reklam- och digitalbranschen.

Förra året, när han var styrelseordförande för Sveriges kommunikationsbyråer, anmälde han bloggaren Misslisibell till Reklamombudsmannen för smygreklam och fick rätt. Och efter det har kugghjulen börjat snurra. I september lämnade Konsumentombudsmannen in sin första stämning i domstol mot en bloggare och i veckan håller riksdagen en öppen utfrågning om marknadsföring i sociala medier.

"Svek mot barnen"

Gustav Martner hoppas att den ska leda till att politikerna ställer större krav på plattformar som Facebook, Youtube och Instagram.

– Man stod ju över partigränserna upp för barnreklamförbudet i tv så sent som för några år sedan när EU utmanade det svenska barnreklamförbudet. Men man står ju inte upp för barnreklamförbudet i sociala medier trots att det är den nya tv:n. Youtube är den nya tv:n för barn, menar Martner.

Att smygreklam blivit vanligare på sociala medier är extra problematiskt när det gäller plattformar med en ung publik, tycker Gustav Martner. Men även unga som själva är influencers är en grupp som behöver skyddas.

– Det är lite av ett svek mot barnen att de inte kan få välja om de vill ladda upp sina kreationer i en kommersiell miljö eller en icke kommersiell miljö. Det borde vara en självklarhet med public service-versioner av sociala medier för barn, säger han.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".