Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.
Århus 2017

Svenska Marie Brolin-Tani koreograferar "Älskar dig för evigt" under kulturhuvudstadsåret

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 16.20
Koreograf vill kombinera abstrakt och narrativt när succéfiilm blir dans
(2:26 min)
Marie
Marie Brolin-Tani

Det blir den svenska koreografen och tidigare chefen för Skånes dansteater Marie Brolin-Tani som kommer att koreografera Susanne Biers "Elsker dig for evigt" när den blir dansföreställning under kulturhuvudstadsåret i Århus 2017. Satsningen blir ett av huvudnumren under kulturhuvudstadsåret.

Satsningen blir del i den Susanne Bier-trilogi, som blir ett av huvudnumren under kulturhuvudstadsåret 2017, då tre av Susanne Biers filmer förvandlas till scenföreställningar, där även "Efter bryllopet" blir musikal och "Brødre " blir opera.

Just "Elsker dig for evigt", blev som film även en internationell framgång och sågs av 5 miljoner besökare. Filmen kom 2002 och blev en del av den dogma-rörelse som gjorde dansk film internationell känd.

Den kretsar runt en man som blir förlamad efter en trafikolycka om människorna runt honom, säger Mari Brolin-Tani

– Utmaningen ligger såklart i att den här personen inte kan göra så mycket, och även i det svartsjukedramat som utspelar sig runt honom. Utmaningen ligger också i att jag har ett danskompani med relativt unga dansare, men det är också styrkan, eftersom det ska vara ett "re-Think"-projekt, där man ska tänka om en film och förflytta den till en annan konstform.

Du har ju gjort dig känd för att ganska ofta koreografera abstrakt, men "Elsker dig for evigt" är ju narrativ – hur handskas du med det? 

– Det är ju det som är så spännande hur man kan tänka i båda bilderna. Han sitter ju i rullstol och tänker också abstrakta bilder, drömmer sig bort. Och jag tänker att den (föreställningen) kan försiggå på två plan, så att det abstrakta universumet kommer med.

Hon tycker också att den filmiska idén bakom dogma öppnar för möjligheterna att allt kan förflyttas och bli fantasiscenerier som inte är så konkreta eller teatrala. 

Tänker du dogma, när du tänker koreografin?

– Ja lite grand, eftersom jag tycker att det hör till i (re-Thinkkonceptet) att tänka-om filmen. Alltså precis det sättet att filma på (dogma), och hur man kan använda det i dans.

Just nu håller man också på att träffas det konstnärliga laget och där kommer också en videoscenograf delta och då blir det i "dogma-linjen" som hon uttrycker det.

Skakig kamera brukar man ju skoja om när det gäller dogma – betyder det att dansarna ska skaka?

– Haha. Nä dogma för mig innehåller ju lite mera saker. Det är ju även sättet man går nära inpå kroppsdelar tex. Så nej, man ska inte se skakiga dansare på scen, säger Marie Brolin-Tani.

Marie Brolin-Tani driver till vardags danskompaniet Black Box Dance Company.

David Richter  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".