Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)
Det senaste från kulturens värld.
Recension

Zara Larsson är allt från dansgolvsdrottning till hjärtesorgssångerska på nya albumet

Publicerat tisdag 14 mars kl 16.38
Jonathan Eklund: "Zara Larsson får visa upp hela sitt register"
(2:17 min)
Zara Larsson under genrepet inför finalen i Melodifestivalen 2017.
Foto: Christine Olsson/TT

Efter stora framgångar i såväl Sverige som Europa och USA är det på fredag dags för Zara Larsson att släppa sitt andra album, "So Good". Kulturnytt i P4:s Jonathan Eklund har lyssnat.

Till att börja med: man måste förbise några saker. Som att "So Good" innehåller ett par låtar som är väldigt gamla eller att fokus ligger på hitsinglar – inte att skapa ett enhetligt album.

Men när man väl börjat se bortom det, och börjar ta sig an de femton spåren, så är det svårt att vara missnöjd. Det här är snygg, modern och välsvarvad popmusik med R&B-vibbar – sjunget av en röst som anpassar sig efter materialet. Det är givetvis i princip vad man väntat sig, men inte mindre välgjort för det.

På rak arm finns här säkert en åtta-tio potentiella singlar och bara ett fåtal låtar man borde strukit helt. Bland dem hittar man dock lite oväntat "Don't Let Me Be Yours", som världsstjärnan Ed Sheeran varit med och skrivit, och Wizkid-samarbetet "Sundown".

Men nej, även om man som jag tröttnat rejält på "Lush Life" och "Never Forget You" så finns det mycket annat popgodis kvar att smaka på. Framförallt när plattan börjar närma sig sitt slut, där gömmer sig nämligen låtkvartetten "Ain't My Fault", "One Mississippi", "Funeral" och "I Can't Fall In Love Without You" – plattans helt klart bästa sekvens där Zara Larsson får möjlighet att visa upp hela sitt register, från dansgolvsdrottning till hjärtesorgssångerska.

Går man in lite djupare, skrapar bort popfiltren och börjar lyssna på texterna känns de precis som Zara Larsson själv: karismatiska och självsäkra. Och flera gånger, som i lätt subtila onani-passagen i "Only You", känns texterna både fräschare och roligare än mycket annat som skrivs för hitlistorna idag. Det om något är ett gott betyg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".