Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Swedish Music Hall of Fame välkomnar Uggla, Lill-Babs och Cardigans

Publicerat torsdag 23 mars kl 12.00
Looptroop Rockers, The Cardigans, Lill-Babs och Calle Jularbo
Looptroop Rockers, The Cardigans, Lill-Babs och Calle Jularbo

Alldeles nyss presenterades de artister som ska få ta plats i Swedish Music Hall of Fame.

Magnus Uggla, som ju också fick sin första Grammis i år; en hedersgrammis, får nu också en plats i Swedish Music Hall of Fame. En artist som i både ord och ton för evigt etsat sig fast i medvetandet med sina träffsäkra melodier och formuleringar. Han närvarade inte vid själva utnämningen men det gjorde en rad andra artister:

Han får sällskap av den otroligt folkkära Barbro "Lill-Babs" Svensson, svenska popundret The Cardigans, hiphopkollektivet Looptroop Rockers, orgeldrottningen Merit Hemmingsson, och en av Sveriges främsta låtskrivare och producenter: Ola Håkansson.

Postumt valdes också dragspelskungen och tonsättaren Calle Jularbo,. vars "Livet i Finnskogarna" kanske är mest känd samt schlagermästaren Britt Lindeborg som gett oss klassiker som "Hej, mitt vinterland" och Tommy Körbergs Melodifestivallåt "Judy min vän" (tillsammans med Roger Wallis).

Ola Håkansson
Juryns motivering: "Vill ni se en stjärna – se på Ola Håkansson! Han är rockidolen som blev discodiva som blev mannen som gav världen Zara Larsson och Icona Pop. Ständigt lika förvånad över sin egen framgång. På 60-talet

tackade han som häpen tonåring ja till att sjunga i Ola & The Janglers och möttes snart av skrikande fans över hela Europa. I slutet av 70-talet skapade han och några kolleger det hemliga bandet Secret Service som smög ut discodängan Oh Susie. Fast det blev så klart omöjligt att vara särskilt secret med en internationell superhit på listorna.

Ihop med låtskrivarpartners som Tim Norell och Alexander Bard gav oss Ola Håkansson soundtracket till det svenska 80-talet: Oh Mama, En dag, Jimmy Dean… Under 90-talet startade han till sin egen förvåning skivbolag och signade artister som Stakka Bo och The Cardigans. Stjärnorna fortsätter oförtrutet att gnistra

runt honom, men mest lyser Ola Håkansson själv. Hans ständiga nyfikenhet har gett honom absolut gehör för samtidsmusiken."

Magnus Uggla
Juryns motivering: " Med glitter och platå vräkte sig Magnus Uggla in i 70-talets träpanelade gillestugor. Där satt vuxenvärlden och kollade Nygammalt på tv medan tonåringarna tog en musikalisk genväg till ett sotigt Stockholm.

Vingliga fyllor, despotiska lärare, ångestligg med såväl "biffar" som killar. Magnus Ugglas oefterhärmliga ordvrängeri blinkade kärleksfullt till idolen Karl Gerhard och hits som Varning på stan och Jag skiter fångade en ny publik. Det var satir, trotspunk och gladglam mitt i progglandskapet.

Magnus Ugglas melodiösa kompositioner har legat på listorna kontinuerligt i fem decennier. Centrumhets, IQ, Jag mår illa och Kung för en dag är alla moderna klassiker. 1997 gav han ut plattan Karaoke och just i kväll kommer garanterat någon av hans låtar att skrålas i en karaokebar någonstans i Sverige. Alla kan sjunga Magnus Uggla, men ingen sjunger Uggla så som Uggla."

Merit Hemmingsson
Juryns motivering: " Få musiker har förmågan att vara avantgarde och folkliga på samma gång. För detta krävs en egen ton och förtroende för publiken och Merit Hemmingson har begåvats med båda. Under 60-talet lirade hon på Nalen och bildade damorkester med fyra afroamerikanska jazzkatter, men det stora pionjärskapet föddes då hon förälskade sig - i Hammond B3.

Genom att tolka befintlig folkmusik på ett så oprövat instrument som hammondorgeln väckte Merit Hemmingson liv i vårt kulturarv. Med sina moderna arrangemang tillgängliggjorde hon en musiktradition som för den breda allmänheten hade legat i träda. Under 70-talet spelades hennes version av Jämtländsk brudmarsch på radio var och varannan dag och guldskivorna radade upp sig.

I dag är Merit Hemmingson inspirationskälla för artister som Annika Norlin, Salla Salazar och Ola Salo.

2016 kom hennes första skiva med eget material; en ny erfarenhet på Merit-listan."

Looptroop Rockers
Juryns Motivering: " Sverige importerade hiphop från USA och exporterade i gengäld Västeråsbandet Looptroop Rockers till resten av världen. Deras första låtar släpptes på kassett 1993 och alltsedan dess trotsar Promoe, Supreme, Embee och CosM.I.C. den obekväma tystnaden. Gruppen personifierar ordet independent, som livsstil och konstform, med arbetsmetoder hämtade ur graffitikulturen. Man väntar inte på att man får, man bara gör, och hittar lösningar efterhand. Om vägen ut betyder Europa runt i en likbil, så blir det så.

Myndighetsmissbruk, korruptionskritik, antirasism och feminism är centrala teman för kvartetten. I ett nafs kan man gå från stenhårt politiskt allvar till vriden ironi och låta floskler bygga en hel refräng. De dansanta arrangemangen blickar både framåt och bakåt.

2014 placerade en konstnär ut gatuskyltar i Västerås med medlemmarnas namn. Själva behöver Looptroop Rockers inga yttre direktiv för att hitta rätt på hiphopkartan."

Lill-Babs
Juryns morivering: "Barbro Svensson från Järvsö har underhållit Sverige i sju decennier - utan comeback. Lill-Babs är det

folkkäraste vi har, en lyxförpackad entertainer. Som tonåring gjorde hon succé med Simon Brehms orkester och fick sitt genombrott 1959 då hon skämtsamt sjöng in sin nya singel på hälsingedialekt. Charmiga fäbodschlagern Är du kär i mig ännu, Klas-Göran gav henne oväntad och omedelbar stjärnstatus.

Solig röst och absolut scennärvaro är personliga kännetecken, men Lill-Babs har även oförtrutet utmanat konventioner och flyttat fram positionerna för kvinnor på estraden.

Vi har mött Lill-Babs i krogshower, folkparker och musikaler. Hon har skrivit autografer till The Beatles, uppträtt bakom järnridån, jobbat med Quincy Jones och tolkat Barbro Hörberg och Lars Forssell. Nya generationer lär ständigt känna den evigt unga Lill-Babs och därför kan 10-åringar och 100-åringar tillsammans stämma upp i klassiker som Leva livet och Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini."

Calle Jularbo
Juryns motivering: " Tillbakalutad på en pinnstol, med benen i kors och dragspelet över knäna. En dansbana fylld av folk som virvlade runt till Drömmen om Elin. I sådana stunder trivdes Calle Jularbo bäst, som en dåtidens DJ i valstakt, bland sågverk och järnbruk. Dalasonen Karl Karlsson föddes 1893, komponerade redan som barn och blev en superstar som spelade in 1577 titlar på grammofon. Han introducerade också det moderna instrumentet ackordeon.

Livet i Finnskogarna är en tidlös klassiker som blev dragspelskungens signum. Calle Jularbo hade egen musikhandel, nedtecknade och spred låtskatten över landet. Han representerade den svenska drömmen

och mörkade därför ofta sitt ursprung i resandefolket. Under Jularbos glansdagar var förtrycket mot romer sanktionerat från högsta ort och folkhemmet föredrog en annan yta.

Få musikanter har gjort lika stort avtryck som Calle Jularbo. Thore Skogman och Gnesta-Kalle var ivriga fans, och vem vet hur ABBA hade låtit om inte beundraren Benny Andersson dragspelat sig genom uppväxten?"

The Cardigans
Juryns motivering: " "Love me, love me, say that you love me …" På 90-talet friade The Cardigans till jordens alla indiekids som förälskat svarade ja. Peter Svensson, Magnus Sveningsson, Nina Persson, Bengt Lagerberg och Lasse Johansson hann knappt sluta gymnasiet förrän japanerna kastade sig över singlarna Sick and Tired och

Rise and Shine. Gruppens champagnebubbliga melodier ihop med texternas svårmod charmade snart hela MTV-generationen.

The Cardigans stora break kom när Lovefool 1996 tog plats i storfilmen Romeo & Julia. Snart hade bandet access all areas: hos David Letterman, Tom Jones, i PlayStation och Beverly Hills 90210. Med tiden har texterna fått en allt mörkare botten och det bossanovasound som finslipades hos producenten Tore Johansson har övergått i skäggigare countryton. Yngre popsnören som Justin Bieber återanvänder gärna The Cardigans musik när de behöver en ny smash hit."

Britt Lindeborg
Juryns motivering: "Det var som om hennes penna aldrig lyftes från papperet. Varma melodier och ögonblicksbilder av fallna idyller gav Britt Lindeborg en unik position i svenskt musikliv. 1959 blev hon den första kvinnliga kompositören och textförfattaren i Melodifestivalen. Hon återkom elva gånger till. 1969 skrev hon vinnartexten "Judy, min vän" och valde ett för tiden osvenskt titelnamn för att det "studsade bättre än Greta".

Britt Lindeborg var medveten om det lätta trallandets svåra konst, men vågade sig också på invecklade ord som "vårprimörer" och "vegetationselement". Denna idéspruta hade rekordmånga örhängen på Svensktoppen, som Hej mitt vinterland, Lyckliga gatan och Mitt sommarlov. 1984 krönte hon karriären med en gyllene jackpot. När Herrey’s dansade fram hennes text Diggi-Loo Diggi-Ley och kammade hem hela Eurovision Song Contest lyste stoltheten i hennes ögon.

Bläcket i Britt Lindeborgs penna formulerar fortfarande sina evergreens varje gång vi hör dem i bilen, vid spisen eller på dansgolvet."


Dessa är redan invalda:

(2014)

ABBA
Eva Dahlgren
Ebba Grön
Entombed
Jan Johansson
The Latin Kings
Nationalteatern
Stina Nordenstam
Roxette
Evert Taube
Cornelis Vreeswijk
Monica Zetterlund

(2015)

Alice Babs
Jussi Björling
Gullan Bornemark
Anders Burman
Neneh Cherry
Carola Häggkvist
Ulf Lundell
Yngwie Malmsteen
Peps Persson
Robyn

(2016)

Leila K
Denniz Pop
Kent
Barbro Hörberg
Karl Gerhard
Monica Dominique
Sven-Ingvars
Owe Thörnqvist
Siw Malmkvist

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".