Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Adlibris vd: En ny roman bör kosta 120 kronor

Publicerat måndag 24 april kl 08.34
Författarförbundet: "Det är vanlig kapitalism"
(2:37 min)
Johan Kleberg, vd Adlibris.
1 av 2
Johan Kleberg, vd Adlibris. Foto: Simon Paulin
Maja Hermansson, sälj- och marknadsansvarig på Brombergs förlag Foto: Casia Bromberg
2 av 2
Maja Hermansson, sälj- och marknadsansvarig på Brombergs förlag Foto: Casia Bromberg

Johan Kleberg, vd för Adlibris, vill att förlagen är med och bekostar en drastisk prissänkning på ny skönlitteratur. "Det är helt orimligt", svarar förlagen.

Den totala bokförsäljningen går upp tack vare digitala prenumerationer men försäljningen av fysiska böcker minskar. Nu vill jätteaktören, nätbokhandeln Adlibris få förlagen att gå med på en prissänkning av ny skönlitteratur för att få fart på försäljningen men förlagen tror inte på strategin.

Adlibris vd Johan Kleberg tycker att mellan 120 och 130 kronor är ett rimligt pris för en ny roman.

– Detta för att sälja fler böcker och egentligen underlätta för författarskapet och driva mer intäkter till författarna, säger Johan Kleberg.

Han säger att dagens prissättning på skönlitteratur är förlegad, anpassad efter en fysisk bokhandel och att prisglappet mellan pocketböcker och inbundet måste minska för att den totala försäljningen ska öka. Bokkonsumenterna är inte särskilt intresserade av format, de föredrar oftast en behändigare bok och väntar därför till dess att en titel kommer som billagare pocket, menar Kleberg som också säger att inbundna romaner har kommit att bli mer av presentböcker.

Greppet med prisdumpning är inget okonventionellt nytänkande, det är vanlig kapitalism.

Men Författarförbundets ordförande Gunnar Ardelius är kritisk till såväl Klebergs problembeskrivning och hans lösningsförslag som han säger skulle rasera ett fungerande litterärt ekosystem. Adlibris behandlar boken som vilken marknadsvara som helst och att de förbiser att boken också är en kulturbärare, säger Ardelius och fortsätter:

– Greppet med prisdumpning är inget okonventionellt nytänkande, det är vanlig kapitalism och Adlibris vd Johan Kleberg vill precis som alla andra tjäna pengar. Och i likhet med andra distributörer, som flyttat fram sina positioner inom bokbranschen de senaste åren, så gör man det på bekostnad av de som redan har det sämst ställt i branschen och det är ju författarna.

För att en ny skönlitterär bok ska kunna kosta 120 kronor måste förlagen gå med på att sänka det så kallade f-priset, det pris som återförsäljare köper in böcker för. 30 till 40 procent vill Johan Kleberg att förlagen sänker priset på nyheter med.

Kulturnytt har talat med en handfull förlag. Ingen av dem tror att strategin skulle gynna en bred utgivning och de drastiska prissänkningsförslagen begriper de inte – marginaler för dem finns helt enkelt inte.

– Det är ju helt orimligt. För oss skulle det absolut inte gå. En prissänkning i klass med den Johan Kleberg föreslår skulle behöva kompenseras med många fler sålda böcker, vilket inte är särskilt troligt, särskilt inte för kvalitetslitteraturen, säger Maja Hermansson, marknadsansvarig på Brombergs förlag.

Hon håller dock med om att prissättningen på böcker är i behov av förändring, fast i en helt annan riktning och jämför med exempelvis klädbranschen där prissättningen är mycket mer spridd.

– Jag tror verkligen att man skulle kunna tänka mycket mer differentierat på priser och kanske sätta olika priser beroende på målgrupp, genre, kvalitet och författarskap. Inom andra områden kan man ju ofta ta mer betalt för vissa varumärken eller kvalitet. Det borde ju gå i bokbranschen också.

Adlibris kommer fortsätta att pressa priserna även om förlagen inte går Johan Kleberg till mötes.

– Bokbranschen är inte känd för att vara blixtsnabb men att prissättningen kommer att gå åt det här hållet är jag övertygad om säger, säger Johan Kleberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".