Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Filmaren Jonas Åkerlund om Rammstein och den överraskande stora konsertfilmspubliken

Publicerat onsdag 3 maj kl 11.30
Jonas Åkerlund: "Det är nästintill omöjligt att konkurrera med konsertupplevelsen"
(5:19 min)
Rammstein.
1 av 3
2 av 3
3 av 3

Han är nog Sveriges mest aktiva regissör, åtminstone den som alltid tycks ha sitt namn bredvid världsstjärnors som Beyonce, Lady Gaga och Madonna. Jonas Åkerlund har nu gjort en konsertfilm med tyska metalgiganterna Rammstein.

"Rammstein: Paris" har gått upp på biografer runt om i världen. Den största utmaningen med filmen, det var att få de hutlösa mängder pyroteknik som bandet använder att kännas i biostolen.

– Förr i tiden var jag jäkligt snobbig när jag valde vilka jag ville jobba med. Men jag hade en vändpunkt när jag tackade ja till Christina Aguilera, det blev en ögonöppnare och jag började tänka på att jag inte behöver jobba med mina personliga idoler, säger Jonas Åkerlund.

Jonas Åkerlunds lista över artister han jobbat med känns nästan oändling. Lady Gaga, Metallica, Beyoncé, Paul McCartney och Madonna är bara några få exempel i facket artistsamarbeten och i slutet av april gick hans senaste stora produktion upp på bio, nämligen konsertfilmen han gjort med tyska hårdrocksgiganterna Rammstein.

– Hade du frågat mig om intresset för konsertfilmer innan den här filmen hade jag sagt att det inte finns någon publik för det. Men den här filmen har bevisat motsatsen. Enormt mycket folk har sett den på bio, säger Jonas Åkerlund.

Hur skulle du vilja beskriva den här konsertfilmen?

– Rammsteins föreställning är väldigt dramatisk och stor. Den har så många lager med dramatik, kostymbyten, musik, pyro och överraskningar. Det svåra är att översätta det till film. Jag inser ganska fort att det är omöjligt att konkurrera med upplevelsen som konsertbesökare har, så jag har istället försökt erbjuda publiken något de inte upplever på plats.

– Vi bestämde tidigt att filmen inte ska ha någonting annat än konserten. Filmen börjar när konserten börjar och slutar när den slutar. Det är lite vågat, men jag tycker att det är starkt att bara ha musiken. Jag tycker att man tappar musiken lite när man börjar ha saker runt musiken som bakomkulisserna-klipp och dylikt, säger Jonas Åkerlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".