Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vakna på rätt sida. Vakna uppdaterad med Östergötlands största morgonprogram

Reklamen gör våra barn till konsumenter

Uppdaterat torsdag 27 juni 2013 kl 08.30
Publicerat torsdag 27 juni 2013 kl 10.00
"Barnet framställs som ett konsumtionsprojekt"
(14 min)
Johanna Sjöberg har skrivit en avhandling om barn och reklam

Johanns Sjöberg, doktor vid Tema BarnLinköpings Universitet har i sin avhandling tittat på hur reklam kommer in i våra barns liv. Hon har studerat vardagsreklamen, dels den som är specifikt riktad mot barn och dels den som riktas mot föräldrarna.
Vad gäller kön är reklamen väldigt stereotyp, rosa fluff för tjejer och tuffare, sportigare för killar. Den reklam som riktar sig direkt till föräldrarna är även den könsstereotyp eftersom den alltid riktar sig till mamman.
Avhandlingen visar att barnen föds in i konsumtionssamhället och de möter tidigt reklam som gör dem till konsumenter konstaterar hon.
Johanna har även tittat på hur lagstiftning och branschregler ser ut och kommit fram till att de saknar barnperspektivet och hon menar att de behöver ses över.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".