Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik

Resedagbok från Kina

Publicerat torsdag 20 juni 2013 kl 16.26
1 av 29
Incheckning av alla instrument och väskor.
Avsked till Kina
16 av 29
Fint ljus backstage. Foto: Hedvid Wissting
17 av 29
Under museebesöket sjöng vi lite för guiden och fick en större publik än vi trott. Foto: Hedvig Wissting
18 av 29
Glad musikant.
19 av 29
Varm mat på bordet. Foto: Sofia Axelsson
20 av 29
Incheckning av alla instrument och väskor.
21 av 29
Gustav Eweman passar på att ta igen lite sömn.
22 av 29
28 av 29
Folkmusikgruppen Müsli konserterar
29 av 29

Igår kväll kom vi hem, väldigt trötta men glada att vara på svensk mark igen. Idag ska vi ha vår avslutande konsert i Pingstkyrkan i Motala. Det känns sorgligt att det är slut, speciellt eftersom denna resa var det sista jag, Sofia och några till gör med musikskolan då vi båda gick ut gymnasiet i år. Det kommer att bli en känsloladdad kväll för många av oss som varit på musikskolan under nästan halva våra liv.

Till slut vill jag bara tacka alla inblandade som gjort den här resan möjlig. Jag vet att jag talar för att oss som var med när jag säger att vi aldrig kommer att glömma dessa 12 dagar. Jag skulle också vilja tacka alla lärare för allt de gör för oss elever. Ni är otroliga.

Hedvig Wissting

Tidigt i tisdags morse började vi vår resa mot Kina. Fyra av Motala Musikskolas grupper åkte på turné i Kina för att representera Motala och Vätternrundan. Utan speciellt mycket sömn har vi nu genomgått ett och ett halvt dygn bestående av flygresor, sightseeing i Beijing och 38 svettiga grader.

Vi har bland annat fått besöka sommarpalatset och ätit massor av god kinesisk mat. Imorgon väntar Kinesiska muren och turnéns första konsert! Efter det tar vi nattåget mot Changchun.

Vi som kommer att hålla den här bloggen vid liv genom text och foto är Hedvig Wissting och Sofia Axelsson.

Dag 2 + 3

Andra dagen här i Kina skulle vi självklart besöka Kinas kanske största turistattraktion, Kinesiska muren. Vi började klättra uppför dess branta och ojämna steg tidigt på torsdagsförmiddagen. Det var väldigt varmt men roligt att få uppleva den Kinesiska muren på riktigt.

Efter besöket på muren bar det av till turnéns första konsert. Konserten hölls tillsammans med No.3 Middle School. Ganska direkt efter konserten bar det av mot Beijings tågstation för att ta nattåget norrut mot Changchun. Tåget var trängre än vi hade trott och det blev inte mer plats när resväskor och instrument skulle stuvas in.

Tidigt på midsommaraftons morgon kom vi fram till Changchun och vi kunde pusta ut i det svala klimatet. Efter frukosten på det nya hotellet togs många välbehövliga duschar och vi började förbereda oss inför eftermiddagen. Under eftermiddagen åkte vi till Jilin University of Finance and Economics där vi skulle spela tillsammans med studenterna.

Trots att vi är i Kina och midsommaraftonsfirandet ligger ganska långt borta så fick Müsli åka ut till Vätternrundan Chinas högkvarter för att spela de traditionella midsommarlåtarna. Både kineser och svenskar deltog i dans och genast kändes både midsommar och Sverige lite närmre.

Dag 4

Dagen inleddes, efter en fantastisk frukost, med att vidga våra kulturella vyer med ett besök på Kinas sista kejsares palats. Vår intensiva kinesiska guide vägledde oss under besöket. Efter en lång rundtur på det stora palatset var vi hungriga.

På menyn stod skrivet: Dumplings, en av Kinas nationalrätter. Ett degknyte med olika fyllningar som doppas i olika såser. Då mättnaden infunnit sig stod en av Kinas nationalsporter på menyn; shopping. Allt från tjocka till smala plånböcker hade intagit Changchuns gator i ett virrvarr av piratkopior. Efter två timmar av prutande och frustrerade försäljare begav vi oss till parken för intensiv rekreation. Tiden bara flög iväg då vi ägnade oss åt drakflygning. Till kinesernas underhållning lekte vi en fröjdig svensk lek. Då hungern återigen infann sig begav vi oss för att avsluta kvällen med resans hitintills största normandiska njutning. Efteråt omfamnades vi av natten.

Dag 5:

Vi gick upp tidigt på morgonen för att äta frukost halv sju. Det var ganska bråttom iväg till Vasa Running Event (Lidingöloppet i Kina). Där spelade vi på invigningsceremonin, hela orkestern och mindre grupper. Vi varvade med dansgrupper från Vladivostok (Ryssland). Mitt i solgasset svettades vi fram tonerna. Värmen tog hårt på vissa av oss. Brist på vätska fick en del att avbryta.

Müsli gjorde succé hos kineserna när de med 100% erövrade scenen. Priset blev några sönderhoppade golvplattor av hårda sulor från ett par folkdräktsskor. Efter allt spelande fick vi oss varsin välförtjänt Subwaymacka i skuggan. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet för att fräscha upp oss inför att åka till ett marknadsområde och shoppa. Dagen avslutades sedan med en god middag på en Hot Pot-resturang. Kvällen fortsatte med folkmusik, dans och skratt utanför hotellets trappa innan vi gick till sängs för välbehövlig sömn.

Dag 6:

Dagen började med en ledig förmiddag, och vid 11-tiden var det dags för lunch men vår buss dök aldrig upp. Vi fick då istället åka taxi, vilket var en häftig åktur. Lunchen var en buffé där det bland annat fanns larver, grishjärta, kycklinghals och annan intressant mat.

Sedan bar det av mot Changchun Normal University för att göra en konsert tillsammans med musikstudenterna där. De spelade traditionell kinesisk musik för oss, framfört på inhemska instrument.  Vi fann oss väl tillrätta i en ordentlig konsertsal!

Dag 7:

Dagen började tidigt med avresa från Changchun mot Yanji. Efter en 7 timmars lång bussresa anlände vi till det fina Yanbian International Hotel. Vi checkade in och bytte snabbt om till konsertkläder, sedan hoppade vi återigen på bussen och hade en trevlig konsert i neonljuset från de skyskrapor som lyste upp torget.

Dag 8:

Denna dag fick vi prova på det riktiga turnélivet. Tidigt morse steg vi upp för att gratulera födelsedagsbarnet Mikael Roos. Sedan hade vi en utbyteskonsert på det närliggande universitetet Yanji University of finest art. Det blev ett givande och lärorikt utbyte för oss musikskoleelever genom universitetets imponerande blåsorkester.

Återigen tog vi vår välkända vän Bussen och drog iväg mot Tumen city. Staden ligger precis på gränsen till Nordkorea så därför tog vår guide Mr Lee med oss på en båttur på floden som utger själva gränsen till det koreanska fastlandet. Det blev en häftig upplevelse att vara så nära det stängda landet.

Efter det gjorde vi vår sista konsert i Kina, en fantastisk konsert under bar himmel. En liten incident var dock att den uppblåsbara bakgrunden blåste ner över den spelande Kammarorkestern, men starka som de är fortsatte de att spela tills stycket var slut och tackade artigt för applåderna. Ingen kom till skada och detta kommer bli ett roligt minne från denna fantastiska resa. Efter en fullspäckad turnédag kom vi trötta, slitna och glada tillbaka till Yanji och somnade gott på de fina sängarna på hotellet.

Dag 9

Dagen bestod mestadels av kallt väder och bussresande från Yanji tillbaka till Changchun. Innan bussen lämnade hotellet han vi med en kortare shoppingrunda i Yanjis centrum. Där bland annat skor och pyjamasar inhandlades. Efter shoppingen åt vi lunch på en restaurang som vi tidigare besökt under resan.

Efter bussresan till Changchun kan vi nog alla hålla med om att mr Bean är väldigt uttjatad eftersom vi nu sett samma film minst fyra gånger i rad.

Dag 10

Idag gick vi upp 8.30 och åt sedan frukost. De flesta tog sovmorgon och packade innan vi åt lunch som bestod av pizza. Yummy! (Efterlängtad!) Vi blev väldigt glada att äntligen få mat som liknar maten vi får hemma. Efter pizzan så begav vi oss med buss till tågstationen där vi där vi tackade av vår busschaufför som har tagit hand om oss under de här dagarna i norra Kina. Han är ganska galen men störtskön och har lärt oss massa trolleritrick. Tågstationen är sjukt stor och i Kina tränger man sig hej vilt så det var lite av en konst att ta sig till tåget. De har security även på tågen i Kina så alla väskor ska egenom röntgen. Efter den röriga incheckningen så satt vi äntligen på tåget till Beijing.

Vi har ju haft vår sista konsert nu, det är blandade känslor i ensemblerna, men alla är pep på att ge Motala en sista spektakulär show! Just nu sitter vi på tåget och myser.

Sedan bar det av i vindens fart till universitetet för att delta i den stora konserten. Alla blev väldigt uppskattade av publiken men mest uppskattade blev nog Müsli med sina färgsprakande folkdräkter och fartfyllda folkmusik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".