Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik
Som en marknad begiven på tuppstrider

Händel gav efter för publikens krav

Publicerat tisdag 9 juli 2013 kl 07.48
Tuppfight. Foto: Anupam Nath/Scanpix

1909 påbörjade Oskar Lindberg sitt arbete med att tonsätta Oterdahls sagospel "De sjungande löven" och det skulle ta många år innan han blev klar med verket. Sångspelet handlar om den förtrollade prinsen som kan bli människa igen, bara om en ung jungfru vill bli hans, utan att fråga vem han är eller hur han ser ut. Och midsommarafton är förestående. Vi lyssnar till Dansen systrar dansen ur De sjungande löven.

Förtvivlat kämpade Händel för att hålla sig kvar på en marknad där publiken var "begiven på björn-, tupp- och virtuosstrider". Hän­dels trettioförsta opera, Ariodante, är inget undantag. Den kom till när hans ansträngningar att gå publiken till mötes blev så stora att han hamnade vid sammanbrottets rand. Och publiken fick som den ville när den krävde mer ekvilibristisk sång.

AnneSofie von Otter sjunger Dopo notte ur tredje akten av Ariodante av George Friedrich Händel.

Och så lyssnar vi till dockan som fått sin egen serenad av pappan som inspirerats av sin dotters leksaker, Claude Debussy.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".