Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik
Torsdag 1 september 2016

Detta gör en konsertmästare

Publicerat torsdag 1 september 2016 kl 12.44
Malin Broman står framför en Klassisk morgon i P2-rollup.
1 av 5
Malin Broman. Foto: Martin Ekeholm / Sveriges Radio
Malin Broman och en skål med plommon.
2 av 5
Pernilla bjöd Malin Broman på plommon från sin egen trädgård. Foto: Martin Ekeholm / Sveriges Radio
Malin Broman tar en kopp te i dryckesmaskinen i radiohusets kök.
3 av 5
Malin Broman laddar upp med en kopp te innan hon svarar på lyssnarnas frågor. Foto: Martin Ekeholm / Sveriges Radio
Pernilla Eskilsdotter och Malin Broman samtalar i radiostudion.
4 av 5
Pernilla Eskilsdotter och Malin Broman i radiostudion. Foto: Martin Ekeholm / Sveriges Radio
Radiosymfonikernas konsertmästare Malin Broman står vid mikrofonen och håller upp noterna till Britta Byströms Games for Souls.
5 av 5
Malin har med sig sina noter överallt. Här Britta Byströms Games for Souls. Foto: Martin Ekeholm / Sveriges Radio

Malin Broman, konstnärlig ledare för Musica Vitae och konsertmästare hos Radiosymfonikerna besökte programledare Pernilla Eskilsdotter, svarade på lyssnarfrågor och berättade om sina olika roller. 

Som konstnärlig ledare för kammarorkestern Musica Vitae är hennes jobb främst att vara något av en chefsdirigent. Malin har ett övergripande konstnärligt ansvar och att utveckla ensemblen åt ett visst håll.

– Det är viktigt att ha en bra programsättning som får in publik och känns angelägen. Ett annat viktigt uppdrag är att gå ner på instrumentalnivå och jobba med hur vi kan uttrycka musiken bättre och bättre, säger Malin.

Den rollen har hon haft i ungefär ett år. Betydligt längre, nio år, har hon varit konsertmästare för Radiosymfonikerna. En konsertmästares roll är bland annat att spela solostämmor när de ligger på första fiolen. Hon är ansvarig för första fiolstämman och håller i repen. Och hon ska också leda ett utvecklingsarbete för orkestern.

– Dirigenter kommer och går men vi sitter kvar där år efter år. Så det är viktigt att vi håller upp vad vi tycker är viktigt. Så jag är en sambandscentral mellan orkestern och dirigenterna, kan man säga.

Och flera lyssnare hörde av sig med frågor. Staffan ringde in och undrade om Malin känner till kompositören Amanda Maier? 

– Åh, hon finns i min hög, säger Malin.

Och John undrade: Hur får du ihop allting? 

– Jag är lite nördigt organiserad tror jag. Med två barn hemma måste jag vara noggrann för att det inte ska bli totalt kaos. Så jag har en soffa med olika högar för varje projekt, säger Malin.

Hör Malin Broman och Musica Vitae i P2 live 3 september kl 15. Bland annat blir det ett uruppförande av Britta Byströms Games for souls.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".