Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik
Onsdag 5 april 2017
Pacific 231 - accelererande succé eller belastning?
Publicerat onsdag 5 april kl 11.34
Ett ånglok med sprutande ång tuffar fram på en järnvägsräls
Ånglok med hjulpar enligt principen 2-3-1. Foto: Jarle/Flickr/CC BY-NC

När den schweizisk-franske tonsättaren Arthur Honegger gjorde stor succé med Pacific 231 var han samtidigt orolig för att stycket skulle överskugga hans övriga produktion.

– Honegger var faktiskt orolig för att framgången för Pacific 231 skulle ligga honom i fatet, berättar programledare Martin Ekeholm.

Arthur Honegger var även en produktiv kompositör av filmmusik. Han komponerade bland annat musik till filmerna Pygmalion (1938), Napoleon (1927) och Mayerlingdramat (1936).

Det finns en hel del motstridiga förklaringar från Honeggers sida kring varför han skrev Pacific 231. Å ena sidan har han deklarerat att han ser på "lokomotiv som levande varelser" och som han "älskar som andra älskar kvinnor och hästar". Å andra sidan har hävdat att han helt enkelt bara ville iscensätta en abstrakt idé och skapa ett orkesterverk som iscensatte själva rörelsen hos lokomotivet.

Det här var ett fascinerande stycke musik! Kul att ni spelade det idag!

Siffrorna 231 beskriver antalet hjulaxlar och vilken funktion hjulen har på lokomotivet. Sett från sidan har du två hjulaxlar längst fram som ska underlätta lokets kurvtagning, sedan tre axlar med lite större drivande hjul och sist en axel med ett hjulpar som kallas löphjul. De har till uppgift att förbättra lokets gångegenskaper.

I sin självbiografi från 1951 beskriver Honegger att han ville komponera Pacific 231 så att lyssnaren fick intrycket att farten hela tiden accelererar, medan rytmen egentligen avtar. Efter den långsamma starten introducerar brasset en ny hastighet. I mittpartiet sjunker tempot, men aktiviteten i orkestern ökar istället, vilket ger en sorts balans som gör att man får ett intryck av att den höga farten hela tiden är densamma.

Lyssna på ljudklippet när BBC:s walesiska nationalorkester spelar Pacific 231.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".