Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik
Måndag 8 maj 2017
Triangeln - litet instrument med stor klang
Publicerat måndag 8 maj kl 11.52

Triangeln fick sitt stora genombrott i Sverige tack vare Gudrun i Kurt Olssons damorkester på 90-talet. Pernilla Eskilsdotter berättar här mer om instrumentet som kan höras genom en hel symfoniorkester.

Triangeln kom till Europa via Turkiet - där förekom den i militärorkestrar och blev populär att använda inom konstmusiken framförallt under Mozarts tid. T.ex. så letade sig triangeln in i uvertyren till Mozarts Enleveringen ur seraljen - just för att tala om var i världen operan utspelar sig.

Men triangeln finns omnämnd redan på 1300-talet och namnet syftar naturligtvis till formen.

Anledningen till att triangeln är så ljudstark, trots sin knappa storlek och enkelhet, är att den har oändligt många övertoner. Det gör att den kan höras igenom en hel symfoniorkester. De allra högsta övertonerna kan det mänskliga örat inte ens uppfatta.

För att få bästa möjliga effekt ska triangeln slås an diagonalt med en järn-, stål- eller mässingsstav. Då kan man få till en väldigt lång och rik efterklang.

I de sista två satserna ur Franz Liszts första pianokonsert får faktiskt triangeln spela en framträdande roll. Elaka tungor har t.o.m. döpt om pianokonserten till triangelkonserten för att triangeln tar över hela showen... Lyssna på ljudklippet så får du höra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".