Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Musik av Modest Musorgskij, Reinhold Glière och Nikolaj Rimskij-Korsakov:

Rysk påsk på Berwaldhallen

Publicerat lördag 7 april 2012 kl 07.00

Missa inte Berwaldhallens utsökt ihopsatta påskkonsert! Mellan Mussorkskijs En natt på Blåkulla och Rimskij-Korsakovs uvertyr till Rysk påsk får vi höra en harpkonsert av en mindre känd rysk tonsättare - Reinhold Glière. P2 Live klassiskt fortsätter sedan med en annan ryss, Igor Stravinsky, och vi får också höra pianomusik av en Stravinskys samtida Adolf Wiklund.

15:00: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester

Solist: Lisa Viguier Vallgårda, harpa. Dirigent: Anu Tali.
1. Modest Musorgskij: En natt på Blåkulla.
2. Reinhold Glière: Harpkonsert Ess-dur.
3. Nikolaj Rimskij-Korsakov: Rysk påsk, uvertyr.
Från onsdagens konsert i Berwaldhallen. Sänds även söndag 15/4 kl 21.30.

16:25: Igor Stravinsky
Divertimento. Alexandra Soumm, violin och Plamena Mangova, piano. Från BBC.

16:45-17:00: Adolf Wiklund
Fyra lyriska stycken (1910). Carin Gille-Rybrant, piano.

WEBB-TV: Lisa Viguier Vallgårda, solist i Sveriges Radios Symfoniorkesters framförande av Glières harpkonsert, spelar och berättar om musiken!

Läs mer om Mussorgskijs En natt på Blåkulla, Rejgold Glière, Rimskij-Korsakovs Rysk påskm Anu Tali och Lisa Viguier Vallgårda:

När Modest Musorgskij skrev sin berömda symfoniska dikt En natt på Blåkulla (1867) var han en ung man på 28 år som hade bestämt sig för att sadla om från officer till musiker på heltid. Men redan här kan man ana det helvete som plågade den unge tonsättaren och som så småningom drev honom till en för tidig död, svårt alkoholiserad. De berömda inledande tonerna är nästan svårt att lyssna till utan att se Djävulen materialiseras ur en bergstopp och breda ut sina väldiga, svarta vingar över en liten värnlös by och locka fram alla troll, smådjävlar och småknytt som gömmer sig där. Det är naturligtvis Disney-filmen Fantasia som spökar där dirigenten Leopold Stokowski skakade fram en lika hotfull som fascinerande natt på Blåkulla. Därmed gick också kopplingen till den ryska sagan förlorad, den som gett stycket dess ursprungliga namn och som i svensk översättning blir något i stil med ”En natt på de flintskalligas berg”. (På engelska heter stycket Night on Bald Mountain.) Vad som hände på det berget, så som Musorgskij tänkte sig, kan vi bara försiktigt lyssna oss till.

Minst känd av dessa tre ryska kompositörer är Rejngold Glière, vars karriär dock spände längst och följde hela den ryska revolutionen i spåren, från tsarväldets fall fram till några år efter Stalins död. Glière var från 1939 ordförande i Sovjettonsättarnas organisationskommitté och undvek kanske på så sätt att utsättas för Stalins onda öga. Hans musik förblev trogen den nyryska stilen och det märks i harpkonserten som är från 1938 – ett mörkt år i den sovjetiska statens historia. Men Glières musik är ljus som en försiktig vårkväll och kanske medvetet förtröstansfull.

Nikolaj Rimskij-Korsakov kom till musiken via det militära, precis som Musorgskij. Han var bara fyra år yngre än Musorgskij men fick ett både längre och rikare liv. Han kom att bli något av en förvaltare av den nyryska skolans musik och det var han som färdigställde två av Musorgskijs operor, Boris Godunov och Chovansjtjina. Hans eget orkesterstycke Rysk påsk (1888) är en sprakande karamell där bland annat en ensam violin och en klarinett spirar som färgstarka krokusar ur den rika ryska myllan.

Anu Tali är en av norra Europas mest spännande musikaliska personligheter. Hon var bara 25 år när hon startade Nordic Symphony Orchestra tillsammans med sin tvillingsyster Kadri i Estland 1997. Sedan dess har Anu Tali delat sin tid mellan konstnärligt ledarskap för NSO hemma i Tallinn och som gästande dirigent runt om i världen. I år har hon nyligen gjort succé i Paris där hon ledde Orchestre National de France och efter kvällens konsert väntar en stor europisk turné med Nordic Symphony Orchestra.

Lisa Viguier Vallgårda är född i Bordeaux i Frankrike och studerade harpa för Pierre Jamet och vid Musikhögskolan i Paris. Hon är soloharpist i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 1993. Hon är också verksam i en trio bestående av två andra musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester: Anders Jonhäll, flöjt, och Eriikka Nylund, viola.

Text: Mikaela Kindblom

Texten publicerades ursprungligen på Berwaldhallens hemsida.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".