Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.

Mahlers Uppståndelsesymfoni på påskdagen

Publicerat söndag 8 april 2012 kl 07.00

21:30: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester
Gustav Mahler: Symfoni nr 2 c-moll, ”Uppståndelsesymfonin”.
Solister: Miah Persson, sopran och Katarina Karnéus, mezzosopran. Radiokören och Eric Ericsons kammarkör. Dirigent: Daniel Harding. Konsert 30/3, Berwaldhallen.

23:10: Karl-Erik Welin
Solo för flöjt spelas av Manuela Wiesler.

23:20-00:00: Antonin Dvořák
Stråkkvartett nr 14 Ass-dur. Belceakvartetten. Från BBC Radio International.

DN:s svårimponerade musikkritiker Thomas Anderberg delade ut högsta betyg när han recenserade Sveriges Radios Symfoniorkesters framförande av Gustav Mahlers andra symfoni, "Uppståndelsesymfonin", med dirigenten Daniel Harding, sopranen Miah Persson och mezzosopranen Katarina Karnéus. Lyssna och hänförs du med! Här kan du läsa recensionen:


Läs mer om Gustav Mahler, uppståndelsesymfonin, Miah Persson, Katarina Karnéus och Eric Ericsons Kammarkör:

År 1888 skrev Gustav Mahler en stormig, begravningsmarschartad symfonisk dikt som han kallde Totenfeier. Först fem år senare, 1893, förstod han att det han skrivit i själva verket var första satsen på en symfoni.

Symfoni nr 2 i c-moll, som kräver både sopran- och altsolist, en stor blandad kör och en enorm orkester, fullbordades 28 december 1894 och framfördes i sin helhet för första gången i Berlin den 13 december 1895 under Mahlers ledning. Efter Klopstocks dikt kallas symfonin ofta Uppståndelsesymfonin, men Mahler själv gav den ingen titel. Mahlers symfoniska tonspråk grundar sig på en klassisk form och utgör kulmen på en lång wiensk symfonitradition – i andra symfonin är exempelvis likheterna med Beethovens nionde många. Med ett flitigt användande av marscher, danser och folkvisor, mångbottnat personligt känsloregister och temperament samt anspråk på att omfatta och behandla de stora livsfrågorna blottar Mahler kontrasterna och splittringen som utmärker tiden strax före första världskriget. Hans musik slits mellan glädje och sorg, tro och tvivel, extas och förtvivlan.

Den internationellt efterfrågade sopranen Miah Persson är utbildad vid bland annat Operastudio 67 och Operahögskolan i Stockholm. Förutom många roller vid Kungliga Operan i Stockholm har hon framträtt i de stora operahusen världen över – Metropolitanoperan i New York, Frankfurtoperan, Wiener Staatsoper och Parisoperan för att nämna några. Hon har sjungit konserter med Deutsche Symphonie Orchester Berlin, Les Musiciens du Louvre, Los Angeles Philharmonic Orchestra och samarbetat med dirigenter som Daniel Barenboim, Sir John Eliot Gardiner, Rene Jacobs och Bernard Haitink. Miah Persson har spelat in otaliga skivor och är hovsångerska sedan 2011.

Mezzosopranen Katarina Karnéus är även hon verksam på de stora opera- och konsertscenerna världen över. Karnéus studerade vid Trinity College of Music och vid National Opera Studio i London. Karnéus har spelat in ett stort antal skivor, vunnit flera priser och har bland annat framträtt vid festivalerna i Salzburg och Edinburgh. Hon har varit solist i konserter med bland annat Berlinfilharmonikerna, San Francisco Symphony Orchestra, Clevelandorkestern och BBC Scottish Symphony Orchestra och har samarbetat med dirigenter som Sir Simon Rattle, Franz Welser-Möst och Sir Charles Mackerras.

Eric Ericsons Kammarkör grundades av Eric Ericson år 1945, och intar idag en självklar plats i toppskiktet av svenskt och internationellt musikliv. Repertoaren är mycket bred och sträcker sig från tidig renässans till samtida avantgarde. Kören har med sin typiskt nordiska klang och långt drivna virtuositet vunnit flera priser och samarbetar regelbundet med såväl Radiokören som med flera svenska och internationella orkestrar.

Text: Edward Klingspor

Texten publicerades ursprungligen på Berwaldhallens hemsida.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".