Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.

Ny musik av Jonas Forssell!

Publicerat torsdag 19 april 2012 kl 07.00

Vårens tonsättarweekend på Konserthuset i Stockholm tillägnas Jonas Forssell. Han föddes 1957 och är son till den store författaren Lars Forssell. I kväll direktsänder P2 Live klassiskt den första i en serie konserter som Konserthuset ger med musik av Forssell. Två andra konserter sänds måndag 23/4 och måndag 30/4 i P2 Live NU!.

19:00: Tonsättaren Jonas Forssell presenteras

Solister: Karin Ingebäck, sopran, Jakob Högström, baryton och Jesper Harryson, oboe. Kungliga Filharmonikerna med Katarina kammarkör. Dirigent: Thomas Söndergård.
1. Jonas Forsell:
a) Horlogium floræ.
b) Svit ur ”Träskoprinsessan”.
2. Musikaliskt intermezzo.
3. Jean Françaix: Blomsteruret.
4. Jonas Forssell: Arcana cælestia, uruppförande av Kungliga Filharmonikernas beställningsverk.
Direktsändning från Stockholms konserthus.

21:15: Johann Strauss
Rosen aus dem Süden (i arr. av Arnold Schönberg). Ensemble under ledning av Herbert Schuch. Från österrikiska radion.

21:25: Ernest John Moeran
Sinfonietta (1944). Philharmonia orchestra, London. Dirigent: Adrian Boult.

21:50: Felix Mendelssohn
Pianotrio nr 1 d-moll. Wiens pianotrio. Från franska radion.

22:15: György Ligeti
Med flöjt, trumma och fiol (2000). Katalin Károlyi, mezzosopran. Slagverksensemblen Amadinda. Dirigent: Zoltán Rácz. Från tjeckiska radion.

Läs mer om konserten med Jonas Forsell:

Texten nedan publicerades ursprungligen på Konserthusets hemsida. Där kan du läsa mer om Karin Ingebäck, Jakob Högström, Jesper Harryson, Katarina kammarkör och Thomas Söndergård - klicka på denna länk!

I Linnés anda – och Swedenborgs

Jonas Forssell står i centrum i vårens tonsättarweekend. Framför allt har han uppmärksammats som en teaterns och operans man, men här träder han fram i helfigur med alla sidor av sin kreativitet. Förutom instrumentala utdrag ur hans uppmärksammade operor hör vi i denna inledningskonsert även uruppförandet av Kungliga Filharmonikernas beställningsverk.

”Redan 1998–99 när jag skrev på operan Trädgården för Drottningholmsteatern funderade jag över att sammanställa en svit av de orkestermellanspel som fick namn från Linnés egenuppfunna så kallade blomsterur", berättar Jonas Forssell. Idén blev verklighet: Kungliga Filharmonikerna framför resultatet vid kvällens festivalöppning: Horologium Floræ.

Träskoprinsessan var den första i den serie om tre operor som Forssell fick i uppdrag att komponera för Malmö-operan åren 2005–11. Här hör vi en svit ur Träskoprinsessan, som består av en uvertyr och inledningen till andra akten.

”Arbetet med operan Trädgården var långt ifrån första gången jag hört talas om Linnés blomsterur. En av mina tidiga och stora inspirationskällor rent musikaliskt, fransmannen Jean Françaix (1912–97), hade redan på femtiotalet uppmärksammat uret i en liten oboe-concertino kallad L’horloge de flore."

”Två satser ur musiken till Hjalmar Bergmans Sagan får representera en lite tidigare period i mitt liv. Till en föreställning på Riksteatern 1989 skrev jag ett antal valser i en smått nostalgisk stil för stråkorkester. Den första av de två här spelade satserna, Spegelen är egentligen en instrumentalvariant av en tidig sång på en av min fars [Lars Forssell] dikter som hette just det. Den andra, Sagans vals, är den kanske mest minnesvärda av låtarna jag skrev då. Kanske är det min Valse triste (utan att därför göra anspråk på ens något av förlagans kraft).”

”I uppdraget att vara Konserthusets weekendtonsättare ingår också att skriva ett verk direkt för Kungliga Filharmonikerna. Jag tyckte att jag ännu inte var riktigt färdig med gubben Swedenborg, hans drömmar och hans världsbild som jag sysslat med i operan Hemligheter. I Arcana Cælestia, som Swedenborg själv kallade ett av sina digra arbeten – Himlens Hemlighet – somnar man inledningsvis sakta in. Därefter tar processen fart: först stilla, sedan alltmer våldsamt. Alla vet hur till exempel en klocka plötsligt kan låta som en stångjärnshammare och en droppande kran brusa likt det största vattenfall...”.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".