Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.
Chamber unplugged med p2:s artist

Hanna Dahlkvists uruppförande av Henrik Måwes nya celloverk

Publicerat onsdag 25 april 2012 kl 07.00

19:30: Chamber unplugged med P2:s artist Hanna Dahlkvist, cello
1. Benjamin Britten: Cellosvit nr 1. Canto primo: Sostenuto e largamente.-Fuga: Andante moderato.-Lamento: Lento rubato.-Canto secondo: Sostenuto.-Serenata: Allegretto pizzicato.-Marcia: Alla marcia moderato.-Canto terzo: Sostenuto.-Bordone: Moderato quasi recitativo.-Moto perpetuo e Canto quarto: Presto.
2. Antonín Dvořák: Waldesruhe.
3. Henrik Måwe: Respons för solocello, uruppförande.
4. Nikolaj Mjaskovskij: Cellosonat nr 2 a-moll. Allegro moderato.-Andante cantabile.-Allegro con spirito.
Medverkande: Hanna Dahlkvist, cello och Henrik Måwe, piano. Konsert 19/4, Studio 2, Radiohuset i Stockholm.

20:40: Sergej Dmitriev
Magnifico. Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Niklas Willén. Konsert 1997, Berwaldhallen.

20:55-21:30: Musik från 1600-talets Italien
Tragicomedia.
1. Emilio de Cavalieri: O che nuovo miracolo.
2. Giovanni Gabrieli: Sonata för tre violiner och generalbas.
3. Giulio Caccini: Amarilli, mia bella.
4. Luzzasco Luzzaschi:
a) O primavera.
b) O dolcezze amarissime d'amore.
5. Lorenzo Allegri. Primo ballo della notte d'amore.
6. Guilio Caccini. Torna, deh torna.
Från västtyska radion.

Missa inte mötet mellan P2:s artist Hanna Dahlkvist och den unge tonsättaren och pianisten Henrik Måwe. Cellostjärnskottet framför Måwes Respons för solocello, och vi får även höra förstklassiga verk för cello av Britten, Dvořák och Mjaskovskij.

Nästa konsert i vår kammarmusikserie Chamber unplugged sänds lördag 12/5 kl 15.00.

Läs mer om Hanna Dahlkvist, Henrik Måwe och verken de framför i Chamber unplugged-konserten:

(Nedanstående text publicerades ursprungligen på Berwaldhallens hemsida:)

Benjamin Britten skrev alla sina tre solocellosviter för cellisten Mstislav Rostropovitj, inspirerad av dennes rika klang och spelstil. Med Johann Sebastian Bachs solocellosviter som förebild utgör den första sviten från 1964 en förening av barock och modernism – i de nio satserna sammansmälter Britten skilda stilelement till en personlig helhet; från den varmt klangfulla öppningen, vars tema återkommer i olika skepnad genom hela verket, via bachska fugor och sarabander, dansanta pizzicatorytmer och marscher till den luciferiska finalsatsen.

I början av 1880-talet skrev Antonín Dvorák en svit för piano fyra händer, i vilken ett litet stycke vid namn Waldesruhe ingick. Några år senare omarbetar Dvorák, som var mycket svag för celloklangen, stycket för cello och piano. Waldesruhe blev i den tappningen så populär att Dvorák ytterligare en gång satte sig vid skrivbordet och arrangerade verket för cello och orkester. Verket är en drömskt lyrisk miniatyrmålning, i vilken de böhmiska skogarna grönskar i all sin prakt.

Om stycket Respons, som uruppförs i denna konsert, berättar pianisten och tonsättaren Henrik Måwe:

Verket kom till väldigt spontant i och med att jag blev intresserad av att skriva för Hanna. Både titeln och karaktären på stycket uppkom under arbetets gång – stycket kan liknas vid en sorts seans där man söker kontakt med någon, till exempel en kär bortgången person, på den andra sidan. Man får kontakt en tid, och sedan försvinner kontakten igen och lämnar återigen en stor saknad. Det här passar cellons speciella röst och klang väldigt bra.

Trots att tonsättaren Nikolaj Mjaskovskij under sin livstid var ett aktat namn, beundrad av vänner som Sergej Prokofjev och av elever som Aram Chatjaturjan, är han föga känd idag. Mjaskovskij, som var elev till Nikolaj Rimskij-Korsakov och Anatolij Ljadov och från 1921 till sin död 1950 professor i komposition vid Moskvakonservatoriet, skrev inte mindre än 27 symfonier, flera solokonserter och ett stort antal kammarverk. I slutet av sitt liv kritiserades han likt Dmitrij Sjostakovitj av sovjetregimen –i Mjaskovskijs fall var brottet formalism. Hans Cellosonat nr 2 a-moll är ett av hans mer populära verk och röjer ingenstans det faktum att det är skrivet på 1900-talet. Sonaten är likt Brittens sviter tillägnad Rostropovitj, och präglas av romantiskt uttrycksfull melodisk rikedom och stor hantverksskicklighet.

Hanna Dahlkvist är född 1986. Hon började tidigt spela och har studerat vid Edsbergs Musikinstitut samt vid Kungliga Musikhögskolan. För närvarande studerar Dahlkvist för cellisten Michel Strauss vid Conservatoire Nationale Supérieure de Musique i Paris. Hanna är utsedd till P2:s Artist 2011-2012 vilket bland annat innebär möjlighet att fördjupa sitt musicerande tillsammans med radions musikproducenter och flera radiosända framträdanden.

Henrik Måwe, född 1981, är utbildad vid bland annat Sibeliusakademin i Helsingfors och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Måwe är flerfaldigt prisbelönad och har varit solist med flera svenska och utländska orkestrar – Kungliga filharmonikerna, Västerås Sinfonietta och Helsingfors Symfoniorkester för att nämna några. Måwe har även tilldelats flera stipendier och är dessutom en uppskattad kammarmusiker.

Text: Edward Klingspor

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".