Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.

Metamorfos i Oscarskyrkan!

Publicerat söndag 6 maj 2012 kl 07.00

21:30: Konsert med Radiokören och Musica vitae
Dirigent: Fredrik Malmberg.
1. James MacMillan: Jesu sju ord på korset.
2. Paus.
3. John Sheppard: Dum transisset sabbatum.
4. Paul Reade: Sju miniatyrer för oboe solo.
5. Georg Friedrich Händel: Chandos anthem nr 4, “O sing unto the Lord a new song”.
Konsert 19/4, Oscarskyrkan, Stockholm.

23:15: Daniel Nelson
Music noir. Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Enrique Mazzola. Uruppförandet 13/4 2011, Berwaldhallen.

23:45-00:00: Olof Åhlström
Tema med variationer C-dur. Lars-David Nilsson, gitarr.

Brittisk körfest i Oscarskyrkan! James Mac Millan, verkligen en kompositör för vår tid, närmast en samhällstillvänd mystiker som kommunicerar sällsynt direkt med sin publik. John Sheppard tillhörde Tudortidens största, Paul Reade skrev bland annat populär tv-musik. Och Händel - ja, i England anses ju Messias tonsättare vara engelsk.

Läs mer om Radiokörens och Musica Vitaes konsert i Oscarskyrkan:

Jesu lidande och död innebär för omvärlden ett både känslomässigt och konkret scenbyte: för de sörjande, för lärjungen som uppmanas att ge Maria ett hem, för brottslingen på korset som får ett löfte om paradiset, för dem som nu övertygas om att profetian kommer att gå i uppfyllelse.

Jesu sju ord på korset är traditionellt text ur olika evangelier där vart och ett av uttalandena får en symbolisk innebörd och är en väsentlig del i långfredagens dramatik.

I skotske katoliken James MacMillans tonsättning finns spår av barockkör, samtida engelsk stråkbehandling och inte minst tystnad som viktigt dramatiskt element.

Man kan tänka sig bestörtningen, kanske även förhoppningen, hos kvinnorna som på påskens morgon finner graven tom. Tre handlingskraftiga damer i färd med att bearbeta sorgen med en praktisk uppgift får plötsligt se sig förvandlade till förkunnare av det ofattbara. Påskens morgon tonmålas med förtröstan i den polyfona guldåldern av John Sheppard – en av den engelska renässansens mästare.

Låt oss förflytta uppståndelsens morgon till Suffolk och i gryningen lyssna på fåglarna som kvinnorna på väg tillbaka från graven förmodligen skulle varit alltför distraherade för att lägga märke till. Engelsmannen Paul Reade, som bl a prisades för sina kompositioner för den brittiska televisionen, skrev också, inspirerad av det föränderliga marsklandskapet runt Blythburgh, solostycken med lyskraft för oboe.

Mellan 1717–20 bodde Händel i det engelska landskapet hos hertigen av Chandos. Men varför? Ett generöst erbjudande från den som hade medel till den som fortfarande behövde en välgörare? En chans att ta ledigt från operaslitet och få skriva körmusik i lugn och ro? Här gavs Händel – tillfällighetskompositören – möjlighet att bearbeta och omarbeta. Han läste Bibeln i stället för libretton och bemödade sig att deklamera de engelska texterna i toner. Han upplevde sin mest produktiva period och lade grunden till det som så småningom skulle bli hans oratorier.

Lärjungen Johannes, Maria från Magdala, Händel – alla exponeras de för mer eller mindre omvälvande händelser. Musiken har rört sig från död till liv, från det gamla till det nya – och omvänt. Nu återstår bara frågan: Vad händer med lyssnaren från det att den inträder i kyrkorummet till dess att slutackordet klingat ut?

Musica Vitae – Livets musik – är 15 stråkmusiker knutna till Musik i Syd. Ensemblen har i dryga 30 år presenterat musik i vitt skilda genrer. Man har gjort många turnéer i Sverige och utomlands, gästats av framstående solister och dirigenter samt regelbundet väckt den unga publikens nyfikenhet för stråkmusik.

Erik Rodell studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, dit han antogs som 16-åring. Han har tidigare varit alternerande stämledare i Norrköpings Symfoniorkester och innehar sedan 2001 samma position, med avbrott 2007–09, hos Kungliga Filharmonikerna.

Fredrik Malmberg är dirigenten med känsla för överraskande repertoar och intresse för samspelet mellan det vokala och det instrumentala. 2003 grundade han den egna ensemblen Vokalharmonin. Han har även lett Danska Radiokören samt DR Vocal Ensemble och är ofta anlitad gästdirigent i såväl Sverige som utomlands. 2011 utsågs han till professor i kördirigering vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm samt 2012 till chefsdirigent för Eric Ericsons Kammarkör.

Text: Karin Ekedahl

Texten publicerades ursprungligen på Berwaldhallens hemsida.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".