Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.

Violinisten Malin Broman och cellisten Steven Isserlis möts i Brahms dubbelkonsert

Publicerat torsdag 10 maj 2012 kl 07.00

Denna torsdagskväll bjuder vi på både klassiker från 1800-talet - Brahms, Bruckner, Chopin och Beethoven - och på modern musik av Thomas Jennefelt och Thomas Adès. Mer musik av Adès kan höras imorgon då P2 Live klassiskt direktsänder från GAS-festivalen i Göteborg och MADE- festivalen i Umeå.

Beethoven kastade en lång skugga över 1800-talets musik. "Hur gå vidare efter den nionde symfonin?" var en fråga som många ställde sig. Brahms och Bruckner tog sig an "det symfoniska problemet" på olika sätt - den förre höll sig till orkesterkomponerandets traditioner medan den senare lät sig influeras av Wagner. Chopin, å sin sida, valde att strunta i symfoniskt komponerande helt och hållet, och förvaltade istället klaverspelstraditionen från Bach, Mozart och Beethoven genom att kombinera briljant teknik med ett intimt, poetiskt uttryck.

19:30: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester
Solister: Malin Broman, violin och Steven Isserlis, cello. Dirigent: Daniel Harding.
1. Johannes Brahms: Dubbelkonsert a-moll.
2. Musikaliskt intermezzo.
3. Anton Bruckner: Symfoni nr 5 B-dur.
Konsert 1/4 2011, Berwaldhallen.

21:25: Frédéric Chopin
Barkaroll. Ilja Itin, piano.

21:35: Ludwig van Beethoven
Stråkkvartett nr 1 F-dur. Modiglianikvartetten. Från franska radion.

22:05: Thomas Jennefelt
Virita criosa (1996). Adolf Fredriks flickkör. Dirigent: Bo Johansson. Konsert 1998, Nybrokajen 11, Stockholm.

22:15: Thomas Adès
Kammarsymfoni. Saint Pauls kammarorkester. Dirigent: Donato Cabrera. Från American public media.

Läs Katarina Lindblads presentation av Brahms dubbelkonsert på Berwaldhallen:

Violinisten Joseph Joachim och Johannes Brahms var nära vänner. De umgicks, gav konserter tillsammans, och Brahms komponerade för Joachim. Dessutom bodde Brahms hos Joachim en period - men det var nog inte helt lyckat. Joachim berättar i ett brev om hur påfrestande ett vardagsliv med Brahms kunde vara. Brahms brist på bildning och polityr blev ibland direkt sårande. Men vänskapen höll. Det den inte höll för var när Brahms tog parti för Joachims hustru i samband med parets skilsmässa. Under många år talade de inte med varandra. Vändpunkten blev dubbelkonserten. Brahms hade förut komponerat för cellisten Robert Hausmann, som även bad om ett konsertstycke. Brahms fick då idén om en dubbelkonsert för violin och violoncell. Trots konflikten med Joachim var han den självskrivne violinsolisten. Och när de väl började repetera värmdes relationen åter upp och försoningen var ett faktum.

”Det är för sent. Jag kommer bara att bygga upp högar av skulder tills jag slutligen får njuta frukterna av mitt arbete i fängelse grubblande över galenskapen att ha flyttat till Wien över huvud taget.” Anton Bruckners första tid i Wien blev inte vad han hoppats på. Han gjorde några utlandsturnéer som organist, spelade gratis i hovkapellet, och undervisade i orgelspel, kontrapunkt och komposition på konservatoriet. De sistnämnda ämnena hade han lyckats introducera på konservatoriet. Många har uppfattat femte symfonin som ett slags uppvisningsstycke i konsten att skickligt använda just kontrapunkt. Tematiskt kan man säga att femte symfonin ”handlar” om att komma över rädslan för döden genom tro. Där finns några motiv från Mozarts Requiem, Bruckners favoritstycke, och citerade avsnitt ur hans egna mässor. Dessutom stod tonarten B-dur enligt samtida boken Ideen zu einer Aesthetik der Tonkunst för ”ett gott samvete, hopp och törst efter en bättre värld”.

Malin Broman tog dubbel diplomexamen vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och Musikhögskolan i Göteborg 1997. Därefter fortsatte hon till Guildhall School of Music & Drama i London. 1997 bildade hon Kungsbacka Pianotrio som vann första pris vid Melbourne International Chamber Music Competition 1999 och har turnerat och framträtt på ledande festivaler över hela världen. Hon har även varit solist med dirigenter som Neeme Järvi, Heinrich Schiff och Andrew Manze. Sedan januari 2008 är Malin 1:e konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Brittiske cellisten Steven Isserlis är erkänd världen över både som solist, kammarmusiker och lärare. De senaste åren har han varit solist med dirigenter som Osmo Vänskä, Simon Rattle, Philippe Herreweghe, spelat kammarmusik med bl a Andras Schiff, Thomas Adès, Olli Mustonen och Stephen Hough och gjort två framträdanden vid 2009 års BBC Proms. Han intresserar sig både för tidstrogna framföranden och samtida musik, och har också engagerat sig i musik för barn. Steven Isserlis har tre Stradivarius-cellor; ‘Feuermann’ och ‘De Munck’ från 1730, utlånade av Nippon Music Foundation i Japan, och Marquis de Corberon från 1726, utlånad av Royal Academy of Music.

Text: Katarina Lindblad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".