Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges bästa konserter inom klassisk musik, nutida musik, jazz, folk- och världsmusik.

Intervju med Nobelkonsertens solist Kristine Opolais

Publicerat fredag 12 december 2014 kl 14.51
"This is an emotional piece for me"
(4:19 min)
Kristine Opolais. Pressbild/kristineopolais.com
Kristine Opolais. Pressbild/kristineopolais.com

Vi fick en pratstund med den lettiska sopransolisten Kristine Opolais direkt efter hennes framträdande på Nobelkonserten i Konserthuset i Stockholm.

Kristine Opolais debuterade 2006 på Staatsoper Unter den Linden i Berlin och har sedan dess sjungit på bland annat La Scala i Milano, Wiener Staatsoper och Royal Opera House i London.

Det är första gången hon sjunger med Kungliga Filharmonikerna, men förhoppningsvis inte sista, säger hon. Eftersom hon blev blixtinkallad att sjunga operan Manon Lescaut i Tyskland kvällen innan Nobelkonserten kom hon inflygande tidigt på morgonen, och det hann det bara bli en kort repetition.

Musiken hon sjunger på Nobelkonserten, brevscenen ur Tjajkovkijs Eugen Onegin, är en favorit. Rollen som Tatjana var en av hennes första på operan i Lettland, och den har vuxit med henne. Hon tycker det är härligt att få använda sig av sina tonårsminnen av den första kärleken, men tror också att hon idag, som mamma till en liten flicka, har fler dimensioner i sitt känslospektra som hörs i sången.

Kristine Opolais gillar att vara upptagen och har inte något emot snabba kast och inhopp – en inställning som också har hennes karriär en rejäl skjuts framåt. I våras debuterade hon nämligen i två olika roller inom loppet av arton timmar på The Metropolitan i New York: På kvällen sjöng hon i den planerade föreställningen av Madame Butterfly, och på matinén dagen efter fick hon hoppa in med extremt kort varsel och göra en oplanerad debut i La Bohème - en föreställning som dessutom visades på biografer världen över.

En kort julledighet väntar nu, men strax efter nyår drar det igång igen med framträdanden på bland annat The Metropolitan i New York och Covent Garden i London.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".