Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mediemagasin i P1 som sände fram till 2007

Val i rutan

Publicerat torsdag 2 november 2006 kl 11.19
TV-kampanjerna har blivit längre i USA. Arnold Schwarzenegger dök upp i rutan redan fem månader före höstens val. Foto: Pressens bild

På tisdag är det mellanårsval i USA. De amerikanska valkampanjerna har utvecklats till mångmiljonindustrier och fajten utspelar sig framförallt i TV-rutan.

”Väljarna är allt mindre intresserade av politik. Men reklamen på TV har de svårt att undvika”, konstaterar Tom Hollihan, professor i kommunikation vid University of Southern California. Parke Skelton, politisk konsult i Pasadena, berättar hur ett genomtänkt politiskt program kondenseras till en reklamsnutt på femton sekunder.

I sista delen av vår serie av journalistporträtt träffar vi Lars G Warne som inledde sin radiokarriär redan på fyrtiotalet.

Obs! Lördagens repris kl 11.03 utgår den här veckan på grund av tablåändringar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".