Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mediemagasin i P1 som sände fram till 2007

Och så var de bara fem. - om medieägandets betydelse för innehållet

Publicerat måndag 19 juli 2004 kl 10.52

P1 torsdag 22/7 kl 15.25 och lördag 24/7 kl 10.30

När den amerikanske journalisten Ben Bagdikian för tjugo år sedan gav ut första versionen av sin bok ”The media monopoly” oroade han sig över att mediebranschen i USA dominerades av 50 företag. Nu återkommer han med ”The new media monopoly” och då har ägandet koncentrerats kring fem gigantiska mediebolag.
Vad det betyder för journalistik, opinionsbildning och lagstiftning diskuteras av Bagdikian och andra amerikanska kritiker i ”Vår grundade mening”.
I programmet intervjuas också den brittiske journalisten John Lloyd, som har skrivit en ny bok om hur medierna formar vår bild av politiken som en cynisk verksamhet och av politikerna som opålitliga.
Redaktör: Lars Åberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".