Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mediemagasin i P1 som sände fram till 2007

Sveriges Radio på entreprenad

Publicerat måndag 21 november 2005 kl 14.47

Vad innebär det för innehållet i Sveriges Radio att produktionsbolag tar över delar av programmakandet?

– Snällare, trevligare, tamare journalistik, säger Kulturnytts avgående chef.

– Ökad bredd, program som inte präglas av ”SR-tänk”, säger samhällsredaktionens chef.

SR ska göra sig av med 400 anställda för att frigöra medel till produktionsbolagen. Till exempel möjligen till ”Svenska Medietjänster AB”, ägt av Christer Jungeryd som länge var talesman för den kommersiella radion i Sverige. Han är en av flera aktörer som vill vara med och bygga upp den nya produktionsbolagsindustrin i Sverige. En marknad som om fem år beräknas vara värd runt 300 miljoner kronor.

Vi summerar också toppmötet i Tunisen om framtidens informationssamhälle. Och ger det senaste om dom märkliga turerna i fallet Dawit Isaak.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".