Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mediemagasin i P1 som sände fram till 2007

EU-ja till produktplacering? USA-epidemi av falska nyheter

Publicerat torsdag 11 maj 2006 kl 09.55
1 av 3
KOKH-25 i Oklahoma sände flest falska nyheter
2 av 3
TV3:s programchef Anders Knave har inget emot produktplacering.
3 av 3
Diane Farsetta på CMD hittade mängder av falska nyheter.

Produktplacering blir allt vanligare i film och tv.

Nu vill Eu-kommissionen att de kommersiella tv-bolagen ska få produktplacera helt lagligt. Vad innebär detta för mediernas trovärdighet?

Hör Lukas Wojarski, finansiell producent på Talpa Scandinavia, Anders Knave, programchef  på TV3, Marit Ingves public service-lobbyist i Bryssel och medieforskarna Karl Erik Gustafsson och Gunilla Jarlbro.

Mest effektivt är annars att göra reklam för sin produkt i egenproducerade nyhetsinslag, som sänds utan störande kommentarer.

I USA visar en omfattade utredning hur s k nyhetsvideor med falska nyheter sprider sig som en farsot landet runt. Tv-bolagen låtsar att de själva gjort nyhetsinslagen, som är helt gratis, producerade av pr-företag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".