Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mediemagasin i P1 som sände fram till 2007

Mediernas jakt på kidsen

Publicerat torsdag 18 maj 2006 kl 12.31
1 av 2
Dan Granlund.
2 av 2
Förbryllad Guy Goma.

Vi hakar på P1:s temavecka om gymnasiet och diskuterar mediernas nära nog hysteriska jakt på unga lyssnare, tittare och läsare.

Men hur vill de unga själva ha sitt umgänge med medierna? Kortare, snabbare och tillgängligt när som helst, säger Kanal 5:s programanalytiker. Dan Granlund, programchef för P3, konstaterar också att det är lätt att komma bort i det stora medieutbudet. Kommunikationsstrategen Björn Jeffrey är inte imponerad av de svenska mediernas satsningar - de har missat att anpassa sig till ungdomarnas medievanor.  

Frågan är också hur det går för medieprogrammet på gymnasiet. Vart leder det idag? Är det fortfarande populärt, eller riktas elevernas intresse åt andra håll? Vi besöker Mediegymnasiet i Malmö.

Ingela Brovik har sett Michael Winterbottoms film ”The road to Guantanamo” och konstaterar att god journalistik om krig ofta återfinns på film.

Miss på BBC. Vi berättar även om Guy Goma som skulle på arbetsintervju men plötsligt slängdes in i studion - redaktionen misstog honom för en IT-expert med liknande förnamn. Plötsligt fick en mycket förvånad Goma  svara på kluriga frågor i direktsändning. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".