Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Mediemagasin i P1 som sände fram till 2007

Påträngande reklam

Publicerat torsdag 13 juli 2006 kl 14.49
Metro har rivit alla gränser mellan journalistiken och reklamen, hävdar kritiker.

Gränsen mellan reklamen och journalistiken blir allt tunnare.

Metro har nyligen börjat erbjuda företag att köpa annonser som ligger i anknytning till artiklar där särskilda ord förekommer. Metros chefredaktör, Sakari Pitkänen, anser att tidningar måste ta in mer innovativ reklam - annars riskerar de att förlora viktiga annonsintäkter.

Men Rito Rotevatn, ordförande för Journalistförbundets yrkesetiska nämnd, ser det som ett allvarligt hot mot journalistikens trovärdighet.

Och på Sydsvenskan stormade det rejält när marknadsavdelningen ville testa en ny typ av reklam som skulle fästas på framsidan av tidningen. Anledningen: lapparna placerades över tidningens egna nyheter och bilder.

Vi undrar också om skribenter borde redovisa vem som bjuder dom på vin och mat? Isobel Hadley Kamptz, ledarskribent på Expressen, har på sin blogg listat allt hon blev bjuden på i Almedalen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".