Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Turnéavslut i Barcelona

Publicerat fredag 24 oktober 2014 kl 18.10

"Jag tjatar på mina vänner om hur bra ni är, men de tror mig inte förrän de har hört er spela och då säger de att 'varför visste jag inte att ni har en så fantastisk orkester i Stockholm?' För att du inte har lyssnat på mig när jag har sagt det, svarar jag."

Klockan har passerat midnatt och vi har en mottagning på hotellet i Barcelona. Daniel Harding håller tal till musikerna. Han ler med hela kroppen. Turnén med Sveriges Radios Symfoniorkester blev precis så framgångsrik som han hade förutsett.

"Och det är ni som har gjort det", säger han till orkestern. "Ni har spelat helt makalöst. Allt jag visar kan ni göra och det är tydligt att ni har roligt under tiden. Er glädje, er flexibilitet, ert kammarmusikaliska musicerande. Det är unikt och nu börjar världen förstå det."

I två veckor har Sveriges Radios Symfoniorkester varit på turné i Österrike, Tyskland och Spanien. Med nio konserter har vi visat att det är som Harding säger, att i Berwaldhallen huserar en orkester av internationell toppklass. Kvitto på framgångarna har varit publikens jubel, de fina recensionerna och att konsertarrangörerna på stående fot har bjudit oss tillbaka.

Igår gavs den sista konserten i Barcelona och om några timmar reser vi hem till Stockholm, trötta och lyckliga. Musikerna får ledigt en vecka och Daniel Harding åker vidare till London och senare Japan för att arbeta med andra orkestrar.

"Men om bara tre veckor ses vi igen", säger han till musikerna i sitt tal. "Och då ska vi fortsätta arbeta. Då ska vi driva upp nivån ytterligare."

Konserten i Barcelona föregicks av åtta framträdanden i Linz, Wien, Salzburg, Bregenz, Frankfurt, Essen, Köln och Madrid. Efter starka önskemål från konsertarrangörerna har vi rest med ovanligt många verk, vilka presenterades i sex olika programkombinationer.

Svenske Anders Hillborgs öppningsverk Cold Heat har framförts vid tre tillfällen. Som "andrahalva" har vi haft med oss Ein Heldenleben av Richard Strauss, Gustav Mahlers första symfoni samt Symfoni nr 2 av Robert Schumann.

Soloverken har varit fyra till antalet, Ludwig van Beethovens, Jean Sibelius och Johannes Brahms violinkonserter samt Beethovens tredje pianokonsert. Solisterna skulle ha varit tre, men blev fyra sedan violinisten Christian Tetzlaff tvingades lämna återbud i Wien och senare ersattes av pianisten Lars Vogt. Övriga solister har varit Renaud Capucon, violin och Paul Lewis, piano.

De många programkomponenterna har gjort turnén extra krävande. Till det har kommit själva resandets strapatser. Man blir trött i kropp och sinne av att vara i ständig förflyttning och att dessutom vara det i sällskap med hundra andra. Att köa och röra sig i flock hör till en symfoniorkesters turnévardag. Likaså att kunna hantera det oförutsedda, som timslånga körer på autobahn och hotellrum som inte är färdiga på utsatt tid.

Musikernas sätt att möta utmaningarna har imponerat. Varje konsert har blivit lite bättre än den förra och i alla sammahang har de hållit humöret uppe. Det har noterats av Daniel Harding som i ett samtal med Renaud Capucon utgjöt sig över hur trevliga alla i Sveriges Radio Symfoniorkester är. Capucon svarade att "de är inte trevliga, de är ängalika".

Jag håller med och vill passa på att också berömma de som funnits runt orkestern. Orkesterturnéer kräver både noggranna förberedelser och god problemlösninsgförmåga. Det senare gäller inte minst då scenen ska dukas i de olika konserthusen - inget podium är det andra likt - men också då det kommer till att underläta för enskilda musiker. Tack alla ni som har gjort turnén möjlig!

Den stora framgången visar på vikten av att som orkester vara ute i världen och visa upp sig. Utöver publiken, recensenterna och arrangörerna har orkestern imponerat på en rad internationella musikprofiler som kommit för att träffa Daniel Harding. Sjärnglansen kring Hardings umgänge bekräftar att även han räknas till de allra främsta. Onekligen ett bra sammanhang för Sveriges Radios Symfoniorkester att bli omnämnt i.

Medan vi har varit borta på turné har Berwaldhallen fyllts av andra aktiviteter. P2-artisten och Solisprisvinnaren David Huang gav två konserter tidigare i veckan. Imorgon lördag hedrar vi minnet av operasångaren Set Svanholm, som avled för femtio år sedan i en konsert med Västerås Sinfonietta, Gävle Symfoniorkester och solisterna Katarina Dalayman, sopran och Michael Weinius, tenor.

Den nya regeringen har presenterat sin första budget med flera reformer på kulturområdet. Bland satsningarna finns förstärkning av kultur- och musikskolorna och scenkonstallianserna, nya medel till kultur i miljonprogramsområden samt beslut att fullfölja den tidigare regeringens handlingsprogram för scenkonstpensionerna. En lovande start, tycker.

Igår kungjordes att Sten Cranner utsetts till min efterträdare som VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker. Det gläder mig mycket!

Helena Wessman, den 24 oktober 2014

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".