Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Åsikts- och yttrandefriheten gäller alla

Publicerat lördag 17 januari 2015 kl 14.19

Stora konferenser gör mig inledningsvis alltid lite missmodig. De många intrycken och hopen av målmedvetet minglande människor fyller mig med bortkommet tvivel på att jag ska få ut något vettigt av mitt deltagande. Men efter ett par samtal brukar det vända. Plötsligt flyger tiden och snart är det dags att åka hem igen, uppfylld av nya tankar och idéer.

ISPA, International Society for the Performing Arts, är en amerikansk sammanslutning för institutioner inom musik, dans och teater. Medlemmarna finns över hela världen och samlas till kongress ett par gånger om året. Januarisammankomsten hålls alltid i New York, medan den andra flyttar runt. Nästa gång hålls den i Malmö och Köpenhamn. 

Jag kom till New York under veckändan och ISPA-kongressen  inleddes  i tisdags. Den samlade i år 450 delegater från 40 länder och i trängseln under incheckningen var mitt inledande tvivel starkt. Var det verkligen väl använda pengar att ta sig hit? Men snart lossnade det och i minglet fick jag många glimtar av erfarenhet från världens alla hörn.  

Genomgående tema för ISPA-kongresserna är  scenkonstens framtid och utveckling ur ett globalt perspektiv.  En räcka panelsamtal har denna gång behandlat frågor som förändrade konsumtionsmönster hos publiken, nya tekniker för att nå ut och hur musik kan användas för socialt arbete. Vi har också fått landsrapporter och åhört en debatt om yttrandefrihet. Samt förstås sett flera framträdanden. 

Utöver ett allmänt minglade har pauserna använts till planerade möten. För min del både med andra delegater och med agenturer ute på stan. Det konkreta utfallet ska inte nämnas här, men jag vill gärna skryta litet med att Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören har nämnts med stor respekt vem helst jag talat med. Bland amerikanerna finns ett särskilt intresse för Radiokören efter tidigare turnéer.  

Medan jag har varit på kongress har Berwaldhallen bjudit publiken och radiolyssnarna på starka upplevelser. Av rapporterna hemifrån förstår jag att föreställningen A Song of Good and Evil, som vi tillägnade offren för attentaten i Paris, gick djupt in i själen och att detsamma gäller de följande konserterna och Interplay-samtalet mellan Philippe Sands och Göran Rosenberg.  

Efter min förra blogg har jag fått synpunkter på att vi trots vårt tydliga ställningstagande efter Paris-attentaten fortsätter samarbetet med den ryske dirigenten Valery Gergiev. Många menar att vi borde utesluta honom från Östersjöfestivalen med anledning av hans uttalade stöd för Vladimir Putin och den ryska annekteringen av Krim. 

Ifrågasättandet är berättigat, men jag tycker inte att lösningen är lika enkel som våra kritiker gör gällande.  

Att ta avstånd från Putin och hans politik är självklart, liksom att tycka att Gergievs koppling till Putin är obehaglig. Att diskvalificera Gergiev som konstnär är inte lika lätt, för var skulle det sluta om vi valde bort artister på grund av deras politiska ställningstaganden. Vi har ju både åsikts- och yttrandefrihet i vårt land. 

Att stoppa artister av politiska skäl vore att tysta dem antingen som konstnärer eller civilpersoner, eftersom de skulle tvingas välja mellan att uttrycka sig konstnärligt eller ta politisk ställning. Åsikts- och yttrandefriheten skulle då åsidosättas och det kan aldrig vara okej, hur motbjudande åsikter som än uttrycks. Så länge inte uttalandet i sig är brottsligt måste alla få säga vad de tycker. 

Däremot behöver de inte få stå oemotsagda. Bör inte få stå oemotsagda. Särskilt inte om åsikterna går på tvärs med vår uppfattning om demokrati och öppenhet. Därför är det viktigt att exempelvis i public service balansera politiska utspel med varandra. Har ena sidan sagt si, ska den andra få möjlighet att säga så. Allt i avsikt att ge den som lyssnar möjlighet att bilda sig en egen uppfattning. 

Poängen är att hålla debatten igång istället för att tysta de misshagliga. Så länge vi talar med varandra finns möjlighet att påverka den andre. I nedtystandet finns risk att åsikterna istället cementeras. 

Också det är en anledning till att vi upprätthåller kontakten med Gergiev. Att bidra till dialogen med Ryssland kan hållas igång. Sveriges regering avsatte i höstas över 300 miljoner för just detta. Pengarna ska användas till demokratiprojekt i Ryssland i syfte att uppnå ökad respekt för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter samt till miljösamarbete runt Östersjön. 

Sålunda, tillsvidare kommer Berwaldhallen att fortsätta samarbetet med Valery Gergiev. Dels för att vi väljer att skilja på hans konstnärskap och hans politiska agerande. Dels för att vi anser det ligga i Östersjöfestivalens anda att hålla öppet för dialog. Men det finns inga absoluta sanningar. Allt kan ändras och jag välkomnar fortsatt debatt i frågan.

Helena Wessman, den 17 januari 2015

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".