Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Falstaff en stor framgång

Publicerat lördag 14 februari 2015 kl 14.31

Lördag förmiddag och snart tid bege mig till Berwaldhallen för veckans andra framförande av Giuseppe Verdis opera Falstaff. Torsdagskonserten fick fina recensioner i både DN och Svenska Dagbladet så det är med glädje och stolthet jag ser fram emot dagens värv.

Igår hade jag det inte lika lätt. Om det berodde på veckodag och datum (fredagen den 13:e) ska jag låta vara osagt, men tillvaron vrenskades och någon blogg blev inte skriven. Nu gör jag ett nytt försök fast tiden egentligen är för kort. 

Låt mig börja med Falstaff. 

Vi gör många omfångsrika produktioner i vår och räknat till antalet medverkande är Falstaff den största med tio solister, kör och fullstor symfoniorkester. Repetitionerna började för att par veckor sedan, med ett par dagars arbete insprängt i övrig produktion. Efter att musiken fått "ligga till sig" - medan Radiokören gav sin jubileumskonsert och Radiosymfonikerna spelade Strauss-favoriter - tog instuderingen fart i måndags igen. 

Solisterna och kören anslöt i tisdags och produktionspersonalen talar med förtjusning om den arbetets glädje som fyllt huset hela veckan. Jag ska inte räkna upp alla solistnamnen, ni hittar dem på vår hemsida, utan nöjer mig med att nämna den italienske barytonen Lucio Gallo som med bravur tolkar titelrollen. Dirigent för det hela är förstås Daniel Harding. 

Min egen arbetsglädje har i veckan bland annat omfattat ett styrelsemöte på Kungliga Musikhögskolan. Årsredovisning och budgetunderlag klubbades igenom och förstås talade vi också om det stora byggprojekt som nu börjar få synligt resultat. Europas mest moderna musikhögskola är målet och de enorma huskropparna bär syn för sägen. 

Som för alla universitet och högskolor är ekonomin en utmaning. Trots att alla marginaler sedan länge är borta kvarstår det statliga effektivitetskravet, vilket innebär besparingar på några procent per år. Resultatet är ett pressat läge för snart sagt landets alla lärosäten. Både mängden undervisning och antalet studieprogram minskar inom alla discipliner. Helt fel tänkt, menar jag. Om Sverige stå starkt även i framtiden måste våra ungdomar få ordentlig utbildning. 

I en debattartikel i Expressen förra lördagen, den 7 februari, angrep den svensk-ukrainska pianisten Natalya Paschynik Berwaldhallen för bristande balans i programsättningen. Detta med anledning av att vi tackat nej till hennes erbjudande om att som ett eget arrangemang genomföra en ukrainsk kammarmusikfestival samtidigt som Sveriges Radio under Östersjöfestivalen fortsätter samarbetet med den ryske dirigenten Valery Gergiev.  

Men att vi tackat nej till just Paschynik betyder inte att vi utesluter den ukrainska musiken. Till exempel presenterade vi under Östersjöfestivalen 2014 Kievs Kammarkör och hade också ett lettiskt tema i programmet. 

Jag har djup förståelse för Paschyniks desperation, hennes ukrainska landsmän dödas i kriget med Ryssland, och jag tar avstånd från Gergievs sympatiyttringar gentemot Putin. Vi har dock valt att hålla kanalerna öppna såväl tidigare som nu. 

Östersjöfestivalen är en musikalisk arena för hela östersjöområdet, och själva förutsättningen för festivalens framgång som en internationell plattform för utbyte och dialog över nationsgränserna, är just öppenhet. Vi har inte och kommer inte att stänga ute musiker, dirigenter, körer och orkestrar på grund av deras nationstillhörighet eller politiska åsikter.  

När det gäller Östersjöfestivalens konstnärliga innehåll och Berwaldhallens övriga utbud är vår målsättning att skapa ett så spännande och mångsidigt program som möjligt. Vi får förfrågningar från en mängd artister och orkestrar varje vecka och värnar vårt konstnärliga oberoende i varje beslut. Av den anledningen motiverar vi ytterst sällan varför vi säger ja eller nej till någon. 

Nu har tiden skuttat några timmar och jag sitter med min skrivplatta på bakscensområdet i Berwaldhallen. Musiker och sångare droppar in, Daniel Harding förbereder sig i sin loge och publiken strömmar in i foajén. Om drygt en halvtimme startar konserten. Den ska verkligen bli rolig att höra! 

Helena Wessman, den 14 februari 2015

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".