Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Magiska konserter och kalla vindar

Publicerat söndag 22 november 2015 kl 11.02

Jag har haft en magisk vecka med fem glimrande konserter i Berwaldhallen och en lysande TV-dokumentär om Daniel Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester. Men i Dalarna blåser det kallt. Landstinget måste spara och har aviserat stora neddragningar på kulturen. Det är helt fel väg att gå. Vi lever i en svår tid och behöver konsten mer än någonsin.

Igår hade jag en av de där magiska dagarna. Först Radiokörens andra jubileumskonsert, som spelades in för både P2 och SVT. Därpå en härlig jubileumsmiddag med vackra tal och underskön allsång tillsammans med ett hundratal nuvarande och tidigare radiokorister. Avslutningsvis, väl hemma i soffan igen, dokumentären om Daniel Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester på SVT Play. 

Det våra sångare och musiker bjöd på i de båda sammanhangen - och som de bjuder på vecka efter vecka - är svaret på varför vi ska ha public service och ett offentligt finansierat kulturliv.  

Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester skapar konst på allra högsta nivå och tack vare public service blir den tillgängligt för alla i vårt avlånga land.  

Vecka 47 anno 2015 kommer att gå till historien som körjubileumsveckan framför andra. I onsdags firade Eric Ericsons kammarkör 70 år, fredag-lördag inföll kulmen på Radiokören 90-årsfirande. 

Att körernas firande sammanföll är en händelse som ser ut som en tanke. Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören har följts åt och korsbefruktat varandra sedan 1940-talet och har tillsammans och var för sig utvecklat körsången i Sverige och världen. 

Gemensam nämnare är förstås Eric Ericson, kammarkörens grundare och Radiokörens chefsdirigent under 30 år. Eric Ericson, som i grunden förändrade synen på hur en kör ska låta och som ännu tre år efter sin död är förebilden framför andra för kördirigenter världen över. 

Radiokörens 90 år har vi firat länge. Årets samtliga konserter har anknutit till jubileet och vår avsikt med programsättningen har varit att visa körens hela bredd. Mycket samtidsmusik, förstås, men också bland annat Bach, romantisk repertoar och en produktion ihop med Sollentuna musikklasser. 

Kulmen inföll nu i helgen med en retrospektiv, återblickande, konsert i fredags och gårdagens program där vi fäste blicken långt in i framtiden. På fredagskonserten framfördes bland annat Christian Sindings Til Molde, som fanns med på Radiokörens allra första konsert den 1 maj 1925. Lördagskonserten bjöd på tre uruppföranden. Nachtschatten av Staffan Storm, Ombré av Gundega Šmite samt I carry your heart av Elise Einarsdotter. 

Jubileumskonserterna leddes förstås av Radiokörens chefsdirigent Peter Dijkstra. Övriga medverkande var pianisten Michael Engström, slagverkaren Mats Nilsson och Sollentuna musikklasser. Presentatörer i fredags var koristerna Christiane Höjlund och Lars Johansson Brissman. Igår presenterade och showade Anders Jalkéus, mest känd från the Real Group, men under flera år medlem av Radiokören. 

Min magiska dag är i själva verket en magisk vecka. För jag har fått lyssna till ytterligare tre konserter av yppersta kvalitet. En produktion med Sveriges Radios Symfoniorkestrars stråkar under ledning av konsertmästare Tomo Keller, en annan med brassektionen och den tyske trumpetare Matthias Höfs samt en kammarmusikalisk Berwaldbonus.  

Med anledning av Sveriges Radios 90-årsfirande har forskaren och musikjournalisten Christina Tobeck satt samman fyra radiodokumentärer om den svenske 1800-talstonsättaren Franz Berwald. Programmen åtföljs av ett sex kammarkonserter med musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester. Vi kallar dem bonuskonserter för att de erbjuds gratis i anslutning till orkesterkonserter. 

Häromveckan framträdde Simon Crawford-Phillips, piano, Andreas Sundén, klarinett, Hans Larsson, horn och Fredrik Ekdahl, fagott. I onsdags fick vi lyssna till Karolina Andersson, sopran, Johan Ullén, piano, Per Sporrong, violin och Johanna Sjunnesson, violoncell. Nästa Berwaldbonus infaller den 13 januari.

Berwaldbonusen föregicks av en konsert med Radiosymfonikernas stråkmusiker under ledning av konsertmästare Tomo Keller. Det betyder att stråkorkestern spelade utan dirigent och att Tomo Keller svarade för instuderingen. Repetitionstiden var kort, bara två dagar, och programmet krävande men resultatet blev av världsklass.  

Efteråt hyllades Tomo Keller välförtjänt av sina kollegor som extraordinär musiker och ledare. På programmet stod bland annat Kurt Atterbergs Svit nr 3 för violin, viola och stråkorkester. Solister var Tomo Keller och violastämmans ledare Eriikka Nylund. 

Även Radiosymfonikernas brassektion fick i veckan möjlighet att visa världsklass i en produktion med trumpetaren Matthias Höfs. Konserten gavs i torsdags och på programmet stod originalverk och arrangemang för stor brassensemble. Matthias Höfs är själv en briljant trumpetare, vilket vi fick höra i ett antal stycken.  

Också till torsdagens konsert hade vi knutit en bonus, ett framträdande av Lilla Akademiens brassensemble under ledning Mikael Oskarsson, stämledare för Radiosymfonikernas trombonesektion. Ungdomarna musicerade på en imponerande hög nivå och det var nog många som liksom jag blev varma i hjärtat av att höra dem. 

Betydligt mer kylslagna är de vindar som blåser kring Dalasinfoniettan och systerinstitutionerna Dalateatern och Dalarnas museum. Huvudmannen Landstinget Dalarna tampas med stora underskott och har i sitt besparingspaket aviserat kraftiga minskningar i kulturbudgeten. För Dalasinfoniettans del skulle det betyda att flera musikertjänster försvinner.

Med all respekt för landstingets svåra situation, men detta är helt fel väg att gå. Vi lever i en svår tid och behöver konsten mer än någonsin. Att i det läget spara på kulturen är att rycka undan hoppet för alla de som finner vila och stimulans i kvalificerade konstnärliga upplevelser.  

En nedrustning av Dalasinfoniettan, Dalateatern och Dalarnas museum skulle dessutom allvarligt skada det kulturella ekosystemet i Dalarna och övriga landet. Allt hänger samman. Institutionerna, det fria kulturlivet, utbildningarna, kulturskolorna och alla verksamheter där människor uttrycker sig konstnärligt på sin fritid. 

Avslutningsvis en känga åt dem som dömer Gunhild Carling för hennes bröders åsikter. Hon har tydligt tagit avstånd från deras agerande. Helt obegripligt då att vissa arrangörer bryter kontakten med henne personligen. Vi måste alla ta ansvar för att nyansera debatten.

Helena Wessman, den 22 november 2015. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".