Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konserthuschef Helena Wessman bloggar om sitt arbete med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören...

Våra ensembler gnistrar ikapp

Publicerat lördag 9 januari 2016 kl 14.42

Pigga ögon och glada tillrop fyllde dagen då jag kom tillbaka till jobbet igår. Våra ensembler gnistrar ikapp och unga musiker tävlar i musik. En god start på ett år som lovar att blir lika framgångsrikt som det förra.

Tåget rusar fram genom snöyran och jag huttrar lite fast jag har bäddat in mig i dunkappa och överdragsbyxor. Vintern är vacker men bör för min del avnjutas under rörelse. Stillasittande gör mig frusen. 

Destination för dagen är Göteborg och finalen i Polstjärnepriset, en tävling för instrumentalister i åldrarna 14-18 år. Arrangör är Vänersborgs kommun i samarbete med Göteborgs Symfoniker och med stöd av bland andra Kungliga Filharmonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkester. 

Veckans uttagningar har sållat fram fyra finalister, som i eftermiddag ska framträda med Göteborgs Symfoniker under ledning av Anna-Maria  Helsing: Jonna Simonsson, violin, Klara Borgqvist, oboe, Johan Dalene, violin och Daniel Thorell, cello.  

Spela med Göteborgs Symfoniker får också alla de ungdomar som deltagit i Polstjärneprisets tidigare uttagningar och den akademi som är knuten till tävlingen. Efter paus kommer de att sitta in i orkestern och leds då av den unge dirigenten Andreas P Hansson. 

Jag är fylld av förväntan. Att få möta hängivna ungdomar är alltid gripande. De har arbetat hårt för att ta sig så här långt och kommer att ge sin själ för musiken och publiken idag.  

Ofta sägs det att man inte ska tävla i musik, att det motverkar musicerandets glädje. Och visst är det tufft. Nervöst och med stor risk för besvikelser. Men det finns också en lust i att tänja sina gränser och ge allt för att bli riktigt riktigt bra på något. 

Det passar förstås inte alla, men tävlandet får nog anses vara oundvikligt för den som satsar på att bli professionell musiker. Varje konsert är en tävlan mot inre tvivel och yttre omständigheter och vare sig man sitter i en orkester eller framträder som solist får man vänja sig vid att alltid jämföras med andra.  

Sveriges Radios Symfoniorkester är engagerad i ännu en tävling, Solistpriset. Den riktar sig till musiker och sångare som är i slutet av en högre musikutbildning eller precis har påbörjat sin karriär. Tävlingen genomförs vartannat år och nästa lördag är det final i Berwaldhallen.  

Tre finalister - Elna Carr, violin, Christopher Hästbacka, piano och Sebastian Stevensson, fagott - tävlar då om en betydande prissumma, ett solistframträdande med orkester, en kammarmusikturné samt ett uppdrag som husartist hos Sveriges Radio P2 under två år. 

Huvudman för Solistpriset är Kungliga Musikaliska akademien i samarbete med Rosenborgstiftelsen, Musik i Syd, Göteborgs Symfoniker och Sveriges Radio. Göteborgs Symfoniker och Sveriges Radios Symfoniorkester turas om som finalorkester respektive mottagare av vinnaren som solist vid en konsert följande säsong.  

Årsskifte innebär bokslut och jag sitter här på tåget och funderar på hur år 2015 tedde sig för den verksamhet jag är satt att leda. Framgångsrikt, törs jag påstå, men också ansträngande vad gäller våra ekonomiska förutsättningar och de insatser som krävdes av våra medarbetare. Vi var nog alla lätt utmattade innan jul. 

Av detta märktes intet då jag kom tillbaka till jobbet igår. Pigga ögon och glada tillrop fyllde dagen och på kvällen gnistrade Radiokören och Radiosymfonikerna ikapp under årets Trettondagskonsert. Solister var Katarina Dalayman, Michael Weinius, Jill Johnson, Kristin Lindström och Philip Jalmelid. Erik Haag presenterade och Joseph Caballé Domenech dirigerade. Konserten sändes direkt i P2 igår och kan ikväll ses på SVT.  

Vad genomförde vi då under 2015?  

Först och främst ett stort antal konserter i Berwaldhallen och Engelbrektskyrkan, starka musikupplevelser med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören under ledning av sina respektive chefsdirigenter Daniel Harding och Peter Dijkstra och gästdirigenter från världens alla hörn. Många fina solister har gästat oss och många av vår tids tonsättare har vi presenterat. 

Vi har genomfört Interplay, föreläsningar och samtal där vetenskap möter musik, och på andra sätt erbjudit kunskap och fördjupning kring den musik som spelats. Vi har anordnat konserter för den riktigt unga publiken, vårt samarbete med El Sistema Stockholm har formaliserats och flera skolor med musikprofil har fått möjlighet att framträda i Berwaldhallen.  

Radiokören har turnerat i Italien och Japan. Sveriges Radios Symfoniorkester turnerade i Italien och framträdde vid olika tillfällen i Köln och Dresden samt i Köpenhamn, Bremen och Berlin. Orkesterns svenska gästspel genomfördes i Uppsala, Västerås och Järna.  

Radiokören gav en spektakulär konsert i Reaktorhallen vid KTH, hyllade 80-åringe Arvo Pärt med en minifestival och krönte sitt eget 90-årsfirande med en jubileumshelg i Berwaldhallen. I november tilldelades Radiokören och Peter Dijkstra utmärkelsen Edison Klassiek 2015 för cd:n Brahms - Mass & Motets.

Båda ensemblerna medverkade i galan som firade Sveriges Radio 90 år samt i vår egen välgörenhetsgala till förmån för människor på flykt, Playing for Life. Båda konserterna direktsändes i SVT, liksom finalen för Allsång på Skansen där Radiosymfonikerna deltog. Under året sände SVT också Trettondagskonserten samt en dokumentär om Daniel Harding. 

I augusti genomförde vi Östersjöfestivalen med nio konserter samt seminarier, debatter och en forskarkonferens. Radiokören och Radiosymfonikerna medverkade förstås och festivalen avslutades med ett framförande av Arnold Schönbergs Gurrelieder i Stockholms konserthus. På scenen satt en sammanslagen orkester med musiker ur Kungliga Filharmonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkester och på körläktaren förenades Radiokören med flera andra körer. Esa-Pekka Salonen dirigerade. 

Vid sidan av våra egna konserter har Berwaldhallen och de publika studiorna i Radiohuset nyttjats av en rad externa aktörer. En höjdpunkt var Folk- och Världsmusikgalan i maj. 

Inget av det jag har nämnt vore möjligt utan Berwaldhallens administratörer och tekniker. Parallellt med den löpande verksamheten har de medverkat i ett omfattande utvecklingsarbete. 

Under året har vi följt två avhållna medarbetare till den sista vilan. Radiokörens tidigare chefsdirigent Gustaf Sjökvist begravdes i mars och vår pressansvarige Peter Smith i november. Vi minns dem med värme och stor saknad. 

Tåget har anlänt till Göteborg och jag avslutar min blogg vid ett studiebord på Stadsbiblioteket vid Götaplatsen. Strax ska jag gå över till Konserthuset för att ta del av Polstjärneprisets final. 

Innan jag går vill jag avsluta med att varmt gratulera Radiosymfonikernas konsertmästare Tomo Keller, som utsetts till ny konsertmästare  i Londonbaserade Academy of St Martin in the Fields. 

Helena Wessman, den 9 januari 2016

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".